söndag 6 februari 2011

Katt och råtta

Hej mina naturvänner! Har helgen varit angenäm med sol och massor av frisk luft i lungorna efter trevliga naturstudier eller andra naturupplevelser? Det var verkligen längesen solen lyste från en klarblå himmel och det var bara att passa på tillfället och ta en tur med kameran och hoppas på att några guldkorn kommer i min väg. Snön har åter fyllt på snötäcket och det är verkligen svårt att ta sig till vissa attraktiva platser och får hålla mig till redan uppkörda skogsvägar. Det är fantastiskt vackert med nysnö i träden mot den blå himlen och fåglarna verkar ha en liten aning om att ljuset återvänder och våren är snart här. Här var det verkligen livat i lärkträden och björkskogen.


Men väl hemma har jag sedan december lekt "katt och råtta" med min lilla Tofsmes. Jag har hur många ggr som helst försökt få en hyfsad bild, men den är ofantligt snabb, därtill har det gråa vädret gjort bilderna ngt grumliga osv. Resultatet av mitt envisa arbete är: Idag är Tofsmesen väldigt modig och kommer nära och nu får jag smått jubla över att katt och råtta leken är avslutad.

Till en början satt den bakom en gren, kikar försiktigt fram på den eviga "linsgumman".

Lite mera synlig och misstänksamhet i blicken.


Till slut hela posén, och tyvärr skymmer en liten gren.



Har ni förresten sett den lilla Tofsmesen när den äter sina frön framåtböjd, den liknar en uggla i färgteckningarna och mönstret. Kanske för att skrämmas och göra sig mäktig, vad vet jag!

Det var min dag. Nu får jag lov att kurera min dunderförkylning!

Må gott!

9 kommentarer:

mimmi sa...

OHHHHHHHHHH

så HIMLA söt den är och så vackra bilder du har fått på den .. nu är jag riktig avis på dig att du har fått så fina bilder på denna så otroliga vackra och söta fågel :)
men jag är jätte jätte glad över att du har fått bilder på den nu :)
KRYA på dig ..hm .. ja tänk om man kunde göra det själv ..men tyvärr så är det ju inte så enkelt
kramizz :D

billan sa...

Vilka underbara bilder på sötnosen!
Helgen har bjudit på både socker och salt....Fina utestunder i soligt väder och irriterande innestunder med en borttappad tand. Den slank ner tillsammans med knäckflarnet....jag får se fram emot ett tandläkarbesök!
Krya på dig, Kram!

Viola sa...

Ja her har du lekt katt og mus, men så stilige e ble bildene likevel!! Me like!! :) Den er så søt den fuglen! Og jeg er så glad for at du sanser Våren.. nysnø er veldig vakkert! Det er jo bare februar ennå, så jeg venter hva som helst vær, og mer snø.. Men det som er så deilig er at det går rett mot Våren, det er ingen vei tilbake nå ;) Og jeg som deg sanser våren nå og da, når sola tiner opp, og det føles ganske varmt.. DET er deilig det! :))

Jeg har ikke kommet meg ut de to siste dager, pga en ond fot.. men nyter det jeg ser fra vinduene :) og her på bloggene da.. ;)

Klem fra meg! :)

Ölandsvindar sa...

De är så himla söta och tuffa men tyvärr finns de inte här på Öland.Det är kul att de har en teckning i nacken som skrämmer fiender bakifrån. Fiffigt ordnat av naturen.
Kram
Kerstin

Urban Rundström sa...

Ett stort grattis till bilderna på tofsmesen, de blev kanonfina. /Urban

Nilla sa...

Men vilken liten sötnos.
Vilka bedårande foton du tagit.

Ha de bäst !
nilla

mimmi sa...

Hej :) hoppas du mår lite bättre idag :) här har det nu börjat att snöa ...mycket ... så man får se om man kan öppna dörren i morgon ;)
kram :)

Lena/isis sa...

Jag bara säger det.....wow vilken liten sötis. Kram

mimmi sa...

Hej :) tack för din fina kommentar :)
jag ser på min sida att du skall ha uppdaterat din blogg ..men jag kommer till detta inlägg .. så jag vet inte om det blir rätt ;)
ha en fin kväll kram :)