torsdag 24 februari 2011

Ljus, vind och fågelmatning 4

Underbart väder, bländade vitt överallt och en isande kall vind som gör sig hård mot kinden, ändå lockar det ut mig på en tur på isen genom en ridå av vass där det känns lite humanare med tanke på vinden.
Stannar till då och då för att spana på någon eventuell liten fågel, men nej, inte ett enda litet pip som meddelar sin position uppe i ett träd eller inne i vassruggen.

Här på denna våtmark där jag färdas idag, brukar tranorna samlas på våren och häckar. Det är lika fascinerande varenda år att höra och ibland hinna se deras fantastiska dans och våryra över den ännu tillfrusna isen som snart skall bli skådeplats.


Jag får ge mig efter en lång tur idag och känner mig ändå nöjd över dosen av motion och frisk luft.


Får lov att skynda mig att presentera min fjärde fågelmatning (innan våren kommer med alla flyttfåglarna), den gamla ladan som snart har gjort sitt av patinan att döma, men tjänar ännu sitt syfte. Här hämtar mest mesar och titor sina frön och skyddsgranen intill bjuder även på brödpåse, talgklocka, äppeltråd, matkorgen med fett och äppelbitar och naturligtvis kan jag se allt detta från mitt köksfönster.



Den här lilla Blåmesen verkar hålla greppet hårt om brödkorgen.

Önskar er alla mina naturvänner ett riktigt skönt veckoslut med massor av naturupplevelser!

12 kommentarer:

Hjertebank sa...

Hei.
Nydelige vinterbilder.
Vinteren er fortsatt flott, selv om mange venter på våren.

mimmi sa...

Det är just det man gör .. man känner sig som en ny människa efter man har varit ute på en promenad :)
Så fina och mysiga bilder du har här :)
Nu får vi hoppas på det väder som de har sagt verkligen kommer nu :D
kramizz :)

Fokus mot framtiden sa...

Hej
Först stort tack för dina rader i min blogg- så jag hittade hit.
Underbara bilder du delar med dig av.
Har fågelstuga utanför fönstret i köket och älskar att titta när fåglarna äter, fast nu när det varit så himla kallt tycker jag synd om dem. Inte alls roligt med den kylan. Här hemma har katterna vägrat gå ut och ligger bara framför brasan och sover :)

Ölandsvindar sa...

Det skulle vara ganska tomt om vi inte hade fågelmatningen under vintern. Spännande hela tiden! I helgen ska jag nog spana lite efter gäss eller andra tecken på vår. Vi ska få mildare väder så de kanske anländer nu.
Trevlig helg
Kerstin

Mycket annat & lite betong sa...

Det är svårt att tänka sig att tranorna ganska snart kommer att samlas där.

Vi har hackspett vid fågelborden men jag har aldrig sett dem hyvla bark så där. Det är kul att se dem äta frön. De verkar ta ett frö och sätta i barken på trädet och sen äta därifrån.

Ha det bra!
Agneta

Ninne sa...

JAg har njutit av dina sköna bilder Vi har ju knappt nån snö men vinden är isig ff.
Bara längtar VÅR - ikväll bär det av till goda vänner i skogen nära havet så jag hoppas åtminstone på sönd. ha ngt lika fint att visa. De har gott om vilda djur där.
Ha nu en bra helg Ninne

sasfoto sa...

Förutom motion och frisk luft fick du riktigt fina vinterbilder. Och bilderna på blåmesen är riktigt goa.
Ha en fin fortsättning på helgen! /SA

SKIZO sa...

Wonderful
work
good creations

mimmi sa...

Ja det är naturens gång ..men .men .. Det som tröstade mig var att Talgoxen var sjuk ..dens fjäder spretade åt alla håll och den stod och skakade när den åt inne på altanen... så jag tror att det var nog .. kanske... hoppas... jag det bästa för den att den fick ett snabbt slut .. och snabbt var det ...så det var tur det.
hoppas du har haft en bra dag idag .. här var det mulet men bara en minus :)
kram :)

Helena sa...

Hej!Nu har jag lagt till mig som följare.Du visar så fina naturbilder!!!Jag uppskattar naturen så mycke :-)Går i skogen var dag med min hund o bara myser.
Ha det bra!Ser fram emot fler fina bilder!
Kram från mig!

Kungsfiskaren sa...

Härligt, härligt underbara bilder och en målande beskrivning på det du upplever. Jag har ett gammalt fågelhus som ser nästan precis ut som ditt, alla småfåglarna älskar att åka dit och hämta käk. Nu är det inte så långt kvar innan vi hör tranornas trumpetande, å vad jag längtar.
Må väl!
/Ingemar

Viola sa...

Nydelige bilder også her.. skal titte på flere innlegg nå.. :)