onsdag 9 februari 2011

Sparvhöken

Vilken vacker dag! Äntligen en dag då molnen skingrades och solen kunde lysa i flera timmar! Fantastiskt vilket ljus, det var som att komma ur en mörk garderob, bländande vitt och solglasögonen blev kvarglömd hemma som kunde ha suttit bra idag.
Vinden är vass och hård mot kinden, men vad gör väl det, här måste njutas av gnistrande vit vintervärld. Snön knarrar under skorna, av den hårda vinden och tillfrusna träden i skogen bredvid, förs ett väldigt knarrande i trädstammarna, lite lustigt hur dom verkar lite tröga i vinterkylan.

Väl hemma blir det städiver, fönster putsas, byte av det ena och det andra, för att locka fram lite vårkänsla. Mitt i all denna upptagenhet, ser jag en skugga i mitt vänster öga utanför mitt fönster i trädgården, där sitter en Sparvhök! Nu blir det fart på kameran, klick , klick...och kan ni tro, just i det speciella ögonblicket hade jag alldeles ny putsade fönster som jag fotar igenom, men efter ett par klick...är minnet fullt!! Vad gör man då, när den kan flyga sin kos, precis i vilket ögonblick som helst!? Snabbt fram med reserven och får några halvdåliga bilder!
Men jag fick mig en läxa, töm minnet ofta! Solen höll på att gå ner och dagsljuset hade försvunnit bakom granarna i detta ögonblick! Kanske kommer den på återbesök, men den kan hålla sig borta från mina små matgäster!!


Har ni sett vilka klor! Fösta anhalten i min buske.


Sedan i lyktstolpen.



Slutligen på fågelladan och hade uppenbara svårigheter att hållas kvar.

Trevlig kväll!

8 kommentarer:

mimmi sa...

OJOJ har min sparvhök flugit hem till dig nu :)
men du .. i ditt inlägg skrev du sparvuggla... Hoppas du får ha dina små fåglar ifred .. men denna vackra fågel skall ju också ha mat ..men i så fall får det bli när man inte ser det :D
ha en fin kväll
kram :)
ps så underbart att du fick se lite sol .det var på tiden :D

sasfoto sa...

Hej och tack för din kommentar! Ja, nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen efter datorhaveriet. Hur mycket jag får med mig från den gamla datorn får jag veta senare i veckan.
Men jisses så mycket jag har att uppdatera mig om.
Vilka fina bilder du fick på sparvhöken. Roligt få tillfälle att fota den vackra fågeln på det sättet.
Ha det gott! /SA

mammi sa...

En sån "fuling" som kommer regelbundet och tar en liten fågel som lugn sitter här och äter. De är klart att de också måste ha mat, men inte "våra" småfåglar. Vår Rosenkvitten som är under fågelbordet har räddat många småfåglar.
Ha det så bra
Kram

Mian sa...

Skarp blick har han, sparvhökshanen!

Steffe sa...

Grattis grattis...härligt att du också fått besöka av denna vackra fågel!

Steffe

Kungsfiskaren sa...

Gratis till fina bilder av mötet med sparvhöken.
Mvh
/ingemar

Mycket annat & lite betong sa...

Vilka fina bilder av sparvhöken. Att du hann få fram kameran och att fönstren var nyputsade! Ibland har man tur! Förutom att minnet blev fullt.

Du har tagit jättefina bilder i tidigare inlägg också! Både på den söta tofsmesen och de som badar.

Jag försöker få en bild på stjärtmesarna vi har hos oss, men det har inte lyckats än.

Hälsningar Agneta

Viola sa...

Vakre bilder her også Bea! Ja se på de lange skarpe klørne!! =O
Får håpe den holder seg bort fra dine småfugler!!

Nydelig vakkert og ganske så artig bilde det siste her, der den sitter på snøkanten, ser det ut som, ventende på et bytte.. sjekk DET blikket da!! *O*
(vel, det ikonet her *O* ser vel mer ut som en ugle,hehe..)