tisdag 1 mars 2011

Äppelringen

Hej alla naturvänner!
Äntligen har vi vintermånaderna bakom oss, mars är här, fåglarna sjunger och vädret är vårligt! En liten föraning om att den ljuva våren snart är på väg. Igår kunde man skönja en viss snösmältning lite här och var, det var ett väldigt drillande i alla träd och buskar. Grönfinkarna, Talgoxarna, Blåmesen, Titorna och Domherrarna bildade en kör i de ljuvaste toner av första vårserenaden. Härligt! Glömd är redan den långvariga kylan. Nu väntar vi på de första flyttfåglarna. Vem blir först hos mig månne? Gissar på Koltrasten!

Nu på min lediga dag, skall jag ta mig en sväng i naturen och bara koppla, ut på is-vidderna och förhoppningsvis tittar solen fram ur dimmorna även idag.

Klicka gärna på bilden för att få den större.

Min äppelring får bli dagens bild. Äpplen har tjänat som fågelmat under de mörka vintermånaderna, men även som en färgklick i allt det gråa, gulbröstade fåglar, röda äpplen och naturligtvis en liten solstrimma då och då. Dessutom har det stundom visats en del temperament om de bästa äppelbitarna eller kanske är det hierarki i fågelvärlden!? Högt i rang, ju högre upp på pinnen! Kul underhållning i alla fall!


Ha en fin dag!

9 kommentarer:

Helena sa...

Jättefin bild!De är allt lite sura på varann.Här hos oss får jag nog säga att grönfinkarna är riktigt elaka mot varann.De ser lite grymma ut runt ögon med den svarta färgen.Som banditer ;-)
Hälsn.Helena

mammi sa...

Fattar inte varför de är ovänner. Vi har alltid mat till de, men kivas gör de ända. Sen får man ju sitta "på pass" när duvhöken kommer, usch
Kram

mimmi sa...

Det är just det de också ger en .. kul underhållning .. det är så mysigt och så kul att få sitta och titta på dom när de kommer och gästar mat trädet :) Här har det inte töat något .. mulet och minus grader än ..men jag hoppas fortfarande på sol :)
kram :D

Urban Rundström sa...

Smart med en äppelring, det ska jag praktisera nästa vinter när jag har eget hus. /Urban

Viola sa...

Hei Bea! :) Nå er det bare sååå lenge siden jeg har vært innom her!! Håper alt er bra med deg.

Og hvilken storslått collage av bilder du har laget her, så fargerikt med de eplene! Nyyyter! :)

Ja tenk at det er Mars! Jeg nyter snøen enn så lenge.. men jeg må bare innrømme at det er Våren som er Min tid!! Og gleder meg til fuglene kommer tilbake.. Håper de ikke kommer for fort, for her er masse snø ennå!!

Nyt dagen med klem fra meg! :)

mimmi sa...

Min lilla Gråsiska verkar ha blivit lite piggare .men jag kan inte släppa ut den än tyvärr .. för det är rått och kallt ute .. och jag vill att det skall vara sol så det kan var några plus grader ute .. eftersom den har varit inne... hoppas bara att den blir ännu piggare och att vi kan få sol och plus grader så jag kan släppa den fort .
men jag är lite tveksam om den är bra .. jag kan klia den på magen och den sitter kvar på pinnen ..men den verkar inte rädd ...men jag tycker att den borde försöka komma undan när jag byter mat och vatten ..men det gör den inte..

Anonym sa...

Tittar in och säger HEJ!
Och kollar lite runt här...mmmmmmmmm...fina bilder på hacke...gillar när det är blå himmel bakom...me like!!

Ha det gott!

Steffe

NatureFootstep sa...

det var faktiskt vackert med den äppelringen. Vi har också haft lite vårkänning. Så det finns hopp nu. :)

Monica sa...

Här bråkar de inte jätteofta, men äppel är eftertraktade och det har jag inte haft som mat sista tiden pga min lille hund tar dem så fort jag inte ser, var smart att hänga dem i kran, ska göra det lite högt. Ljuvliga fågelbilder och naturbilder du har här. Kram Monica