lördag 12 mars 2011

Det som göms i snö....

Hej vänner! Långt mellan inläggen, men det har sina orsaker - allt har sin tid! Nu går vi dock mot en vår som fick ett snopet bakslag här i veckan, men så vet vi att varje år är det likadant, först väntar man på de efterlängtade plusgraderna och snösmältningen kommer igång, hoppet tänds om en ny vår. Besviken och lite missmodig när snön vräker ner och fyller på det redan tjocka snötäcket, men snart värmer solen gott och fåglarna sjunger för full hals.


Här har det varit en alldeles underbar dag, så vad gör det då att nysnö ligger bländande vit och naturen är ren och vit, fåglarna leker i trädkronorna. Jag förundrades över deras fantastiska förmåga att i precis samma ögonblick som den ene lyfte vingarna och bytte plats, så var den andra i precis samma ögonblick uppe och flaxade lite grann också. Rolig lek var det säkert!

Det som göms i snö kommer upp i tö... det kan jag gott instämma i när fågelmatningarna nu visar sig från sin sämsta sida, trots att jag försökt hålla bort fröskalen är det medaljens baksida denna årstid.

Men Gråsiskorna fann mycket ätbart här idag och satt länge och pickade i julkärven och de nedfallna fröna från ladan. Den här lilla Gråsiskan undrade säkert vem jag var och sträckte på sig lite extra för betraktande.





Kanske får vi ljumma vårvindar i veckan och flyttfåglarna vågar närma sig vårt klimat här uppe hos mig, vi får se hur det går!

Ha det gott!

11 kommentarer:

billan sa...

Det ser för bedrövligt ut här också på marken under fågelbordet och under de närliggande träden. Till sommaren kommer det alldeles säkert att dyka upp små solrosor i gräset:)

Mätte snödjupet idag här...91cm:(
Nu får vårvärmen komma innan jag går under......
Ha en skön lördagskväll!

Stubbetufsa sa...

Å, ja!
Vi lengter!
Det var et flott bilde du hadde fanget på fuglemateren, det du har på bloggtoppen!
God søndag!

Viola sa...

Nydelige bilder Bea! Fuglene er så artige å følge med på, den leken var sikkert en liten vårflørt, eller hur? ;)

Snø er det her også, i lange baner.. Gleder meg også når trekkfuglene kommer.. håper jeg står klart med kamera.. vi møtte dem ett år, en tidlig vår.. to svaner.. vi så dem komme inn fjorden, mens vi satt og drakk kaffe på berget ved sjøen.. så hørte vi den gjenkjennende lyden av vingene.. vi satt paralysert og tittet imot dem.. de kom mot oss- i vår retning.. Ikke nok med det.. De manøvrerte ned mot OSS!! Og landet like foran oss, ved berget, på sjøen!! Jeg kommer ALDRI til å glemme dette øyeblikket!! =)

Klem fra meg! :)

Ölandsvindar sa...

Flyttfåglarna är på väg! Här är det just nu fullt av tofsvipor och starar. Jag börjar också se att fåglarna vid fågelbordet har delat upp sig i par.Vår på G alltså!
Kram
Kerstin

4U2! sa...

Vet du, nu blev jag sugen på den enda kakan som jag ibland kan bli sugen på: Ballerina med sylt :)
Hos mig konfererar solen och molnen om ven som har företrädde idag !

Ninne sa...

Du hittar alltid det fina i kråksången... Skönt att våra pippifåglar har börjat parleken även hos dig. Det är väl det bästa beviset på att VÅREN är på G.
Ha det gott Ninne

Mimmi sa...

Ja man får städa undan nästan hela tiden :) men även något av det som ligger på backen kommer till nytta har jag sett :)
Härliga bilder som man bara kan njuta av och invänta våren som är på gång i alla fall ..även om solen inte visar sig så mycket så har man lite plus här på dagen i alla fall och inte 15 minus som vi hade för några veckor sedan :)
kram :D

Helena sa...

Så fina bilder som alltid!Jag njuter verkligen av dom:-)
KRAN från mig!

Stefan Pettersson sa...

Trevliga bilder och vår på G men idag är det disigt här och jag behöver kurera mig så det passar bra med en innedag! Måndag som det är! ;-)
Ska hålla lite koll om jag ser korren...hoppas så jag kan ta lite mera bilder och mata den med lite mandlar!
Ha en trevlig måndag!
Steffe

Lasse sa...

Oh ja vi längtar efter våren, men idag känns det som den är här. Soligt o ganska varmt o snön är borta. Fina gråsiskor du fångar! Kan du inte skicka några till mig..:))

Hilda R.B sa...

Det ble en flott formidling av våren som er i emning. Flotte bilder! Du har gråsisikkene også, nå er de borte her. Ha en vårlig uke til deg.