torsdag 24 mars 2011

Lediga rum

Våren är i antågande, de första flyttfåglarna har noterats och visst blir man glad när en flock svanar drar förbi, med ljudliga upprymda läten. Jag får bara hälsa dom så hjärtligt välkomna och hoppas få njuta av de högljudda svanarnas läten när de kacklande förklarar sina kärleksserenaderna på fjärdens vatten i tidig otta så småningom.
Koltrastens bläcksvarta fjäderdräkt såg jag för några dagar sedan och tyvärr har den inte låtit sig förevigas, trots att jag lockat med äppelbitar. Men den sjunger vackert i vårkvällen och även det blir mig ett nöje att samtidigt som jag fixar i trädgården få Koltrastens musik i mina öron, det är väl inte fy skam!?

Men nu till den utlovade rubriken! Här fanns faktiskt lediga lyor, tio ettor plus en special anpassad och hör och häpna, det blev snabba ryck i de nybyggda ettorna som verkade bjuda på alla bekvämligheter och inom en timme hade samtliga tio gått åt! Mesarna var snabbast ut!

Brickorna som är anpassade i en viss diameter för öppningen och avsedd fågelart, är köpta på en marknad och svensk tillverkning.




Här kallar Talgoxen på sin lilla fru och visslar väldigt förnöjt över den nyfunna ettan, efter den första inspektionen!

Holkarna har tillverkats enligt modellen här och kan lätt öppnas för att rengöras. Min snälla make har naturligtvis hjälpt mig att få holkarna byggda och nu hänger dom på plats och vi får förhoppningsvis roas av flygfärdiga ungar så småningom.

Min kära grå flugsnappare som bott hos oss i flera somrar och senaste sommar misslyckades den totalt med häckningen pga den illa valda boplatsen (i vattenrännan), men den skall nu få en riktigt anpassad holk särskilt för dennes behov. Modellen fanns här och bygget på plats och hoppas den får godkänt. Placeringen är på samma plats, men nu med tak och vindskyddat.



Där satt den!


Bifogar en bild på Grå flugsnappare.

Nu är det bara att vänta och se om den får godkänt! Vi har gjort vad vi kunnat åtminstone!



Ha en trevlig kväll mina vänner!

9 kommentarer:

Mimmi sa...

Se där .. du har gjort i ordning för vår kullarna ser jag :)Tänk när man hör kvitter där inne :D
Jag blev väldigt förvånat över att jag fick se en fjäril idag ..men självklart glad :)
ha en fin kväll
kram :D

Ninne sa...

Det var fina bon du-ni har tillverkat. Det är verkligen toppen med de kära besöken som du sen förviger för oss. Förstår verkligen att alla de sorter som finns slåss om platserna hos dej.
Kram Ninne

Mian sa...

Härligt med nya bostäder!
Jag skall snart göra ett inlägg på min blogg om holkarna som Jan satt upp till våra talltitor.

Grå flugsnappare har vi inte haft i trädgården de senaste två åren. Nu håller jag tummarna för att det skall bli häckning i sommar.

Erik Rosenberg skriver så här (om grå flugsnappare) i den gamla boken "Fåglar i Sverige": den ruvande honan, som är mycket försiktig, vill kunna se ut och därför duger ett hackspetthål eller en fågelholk av vanlig modell ej alls.

Viola sa...

Ååå så mange fine fuglekasser! Det er flott du er en kjær fuglevenn, bra du setter ut hus til dem, da blir de så glade! :) Fluesnapper... åå det minnet meg om en kjær tid.. Hadde jeg bodd på landet, så skulle jeg også ha satt opp noen fuglekasser..

Ønsker deg en fin helg med klem fra meg! :)

Lasse sa...

Det var stiligt gjort ! Jag har bara tänkt att jag skulle tillverka och sätta upp holkar, men det blir det inget gjort av...
Nu får vi vänta på rapporterna som kommer om ungar mm
P.S
Jag har en Kattuggleholk (som hängt uppe några år) 50 m från vårt hus. Det verkar som den är bebodd i år. Hoppas det kan bli något fot...

fotopunktMis sa...

Hejsan svejsan..vikken tur att jag kollade din profil så jag hittade till denna bloggen också..förstår att dom små djuren har du här..ha det..Maria

Maria sa...

Hej!

Vilka fina holkar! Och visst är det underbart med alla fåglar som kommer tillbaka och glädjer en vintertrött själ med sin skönsång! Koltrasten har jag haft här hela vintern, men det är först nu han börjat drill från björken här utanför...strax nedanför mitt hus finns en liten sjö och där har sångsvanarna sedan ett par veckor blåst sina härliga serenader...jag vaknar till dem var morgon! :)
En riktigt stor vårkram till dig! :)

billan sa...

Jättefina lägenheter ni ordnat med, kan tänka mig att bostadskön till dom är hur lång som helst! De ska bli spännande att se vem som flyttar in i flugsnappeholken.
Det där med fågelbostäder är nått vi borde ta itu med....
Må så gott!

Kungsfiskaren sa...

Åh, så härligt både med svansträck och upp montering av holkar! Härligt att läsa om dina bravader för våra små älskade bevingade vänner. Ser fram mot en underbar vår med massor av fågelrapporter här hos dig i cyberspace. Det skall bli jätte spännande att höra/se hur det går för den grå flugsnapparen i år. Aj, aj det går ju inte häcka i vattenrännan... Ja, ja alla gör vi våra misstag, jag hade säkert gjort precis samma om jag vore pippi.
Må väl
/Ingemar