söndag 27 mars 2011

Matreserver

Nu lyser alla mina nya holkar iögonfallande trävita i många träd runtom hos oss och det är sant nöje att betrakta fågellivet omkring dessa nya skapelser. Några blev favoriter direkt och man kan undra var skillnaden ligger, då samtliga var gjorda av spill-virke och byggda med samma mått, förutom öppningen. Vi får se hur och vad sommaren bjuder på med tanke på hyresgästerna och vem det slutligen blir!

Förövrigt har vi äntligen fått till en inspektion av en stockholk som jag länge misstänkt att Sparvugglan har som sitt tillhåll. Öppningen har varit större än mesarnas och därmed inte attraktiv för deras behov. Döm om vår förvåning när vi tömde den på innehåll! Det var precis som en annan bloggare upplyste mig om, att det kunde finnas matreserver i den som Sparvugglan lagrat upp som sitt matförråd.
Oj, det går inte att beskriva den synen av elände, men i naturen råder, äta eller ätas!
Nu är holken dock rengjord och fågellivet må gå vidare på deras villkor!

Egenskaper med tanke på matreserver har även denna fågel. Lite egendomligt att detta par besöker mig dagligen och är sannolikt ett par eftersom de stundom har sina tafatt lekar mellan grenarna i gårdsträdet. Till mitt förtret har trädets bark befunnits vara av intresse för fåglarna och nu barkas det flitigt av flisor som antagligen skall bli lagom fickor för solrosfröna. Bilderna får tala sitt eget tydliga språk.


Hämta frön...



...upp med fröet i den urholkade fåran...


...ner igen och kolla stilen!!


Idag fick jag ett litet besök av en fågel som efter lite betraktande inte liknar Gråsparven, men dock närmast Pilfinken, men inte riktigt rätt i alla färger kring ögonen! Är det ngn som vet vem lilla vännen är?



Till slut en annan vän (ibland två) som söker mat varje dag, morgon, middag och kväll och verkar bli väldigt egennyttig och håller hårt på sin del av frön som fallit ned från fågelbordet.


Ha det gott mina vänner!

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Det är so kul att komma hit och få se på dina underbara bilder .. jag har sagt det förut ..men det tåls att sägas igen :)
Vi har också hackspettar som håller på så där och det är så himla kul att kunde få sitta och titta på sånt på så pass nära håll :)Din lilla ekorre är också så underbar att få se :)
Just nu har vi fått bakslag på våren ..det snöar ute och min gröna gräsmatta .. den har blivit vit igen .. får se hur länge det ligger kvar
ha det så gott
kram :D

NatureFootstep sa...

det torde vara en gråsparav hona som du har där. De är riktigt söta ibland.
Och spettarna ser ju för kul ut. Men kanske du ska stoppa barkningen. Det kan ju skada trädet.

Ninne sa...

Vilka underbara bilder.. Jag hoppas snön snart är borta hos dej med, tranorna mellanlandar kanske i Hornborgarsjön för lite romans med dans? Men jag såg att västsidab hade fått nysnö igår. Oj va det är besvärligt i år!!
Vårkram får du ha iaf.
Ninne

Maria sa...

Härliga bilder på dina spettar :) De är bra påhittiga!

Ha det gott!
Maria

Mimmi sa...

Hoppas att det är ok med dig .. så gott det nu kan bli i alla fall :D
här väntas det snö i morgon .. så då blir det en inne dag där man kan hämta lite krafter till kroppen igen :)
kram:D

Urban Rundström sa...

Hej! Vad bra att du rensar holkarna åt våra bevingade vänner. De brukar kunna bli fulla med loppar och annan ohyra. Den grå lilla fågel är faktiskt en fru Gråsparv. Hos Pilfinkarna ser både hane och hona lika ut. /Urban