torsdag 31 mars 2011

Tre dagar

Vilket härligt väder, en sol som värmer, blå himmel och jag tror faktiskt att det håller på att bli vår även hos mig! Tre dagar med massor av solljus och energipåfyllning i form av naturupplevelser, och nu kan jag faktiskt hoppas på en vår. Jag blir så glad över ljuset som speglar sig lite varstans och detta vackra fönster får illustrera mina tre dagar av ljus, värme och förhoppning om en ny vår! Lägg märke till det söta fågelboet!




Dessa tre dagar har kantats bland annat av ett par drama tillfällen vid fågelladan. En återkommande Sparvhök har tydligen insett att han lätt kan få ett skrovmål här hos oss! Jag hade just precis suttit vid köksbordet och hör plötsligt en duns i fönstret och eftersom det förekommer titt som tätt, kastar jag blicken ut och vem sitter där i häcken och spanar, jo, Sparvhöken! Gläntar i dörren med kameran och den försvinner upp trädet för att skydda sig. Nåväl, efter ett par timmar upprepar sig historien men nu seglar den metodiskt omkring i cirklar och vips, så har den ett byte!

(bildkvaliteten inte den bästa pga att den satt väldigt skymd)

Ett flertal flyttfåglar som passerat förbi mot norr, tex svanarnas högljudda och upprymda läten i skyn, med tanke den nya tillflyktsplatsen. Igår cirklade två Ormvråkar ovanför uppe i det blå (tyvärr, ingen bild) och även de verkade ngt vårystra. Snösparvarna har även setts i dagarna och vid en av mina promenader stötte jag på de första duvorna, så jag tror att dessa tre dagar har faktiskt lockat en del vårfåglar till vår nord.

Visst är det vår när man ser dessa "dunkuddar" som simmar på de ytterst få platser med öppet vatten ännu. Kalla nätter har dom dessutom fått utstå, men ack, så vackert mot det blåa vattnet!


Knölsvanen simmade ensam på sitt håll och höll ett vakande öga på mig.


På andra sidan höll sångsvanarna till och blev kanske störda i den tidiga morgonen.


Lite längre ifrån låg en lång rad av svanar likt stora söta maränger vid vattenbrynet. Några hade redan vaknat och sträckte på sig med sina långa halsar. Visst ser det kallt ut?

Hoppas även ni mina vänner får uppleva naturen på nära håll med många vackra tillfällen!

13 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Ja nå fikk jeg oppleve litt vår. Tror at nå holder den på å slippe vinteren hos oss også. Det blir snart... Flotte bilder. Likte godt det første der reieret står bare å venter på noen. Flott speiling i vinduet også. Ha en god dag til deg.

Urban Rundström sa...

Visst är det härligt med våren. /Urban

Lasse sa...

Härlig vårrapport du kommer med, och underbara bilder. Sångsvanarna blev snabbt en favorit !
Känner här att våren är på G, men just nu är det regnigt o grått.
Må så gott,

Kungsfiskaren sa...

Visst är våren på G, det börjar verkligen kännas så nu. Underbara bilder och härligt att läsa om dina tankar, upplevelser och funderingar.
Må väl
/Ingemar

Helena sa...

O vilken härlig vårrapport du ger!
Det behövs nu verkligen:-)Jag såg 2 tranor flyga förbi vårt hus o 7-8 bofinkar kommer till fågelbordet varje dag nu!Den underbara vårsången :-) suck=lycka!
KRAM från mig!

sasfoto sa...

Visst är det härligt när våren blir så påtaglig, som du visar i dina fina bilder.
Här blev det en rejäl gråvädersdag, stundtals med regn. Hoppas på bättring till söndag då jag planerat att åka till Tranriket/Hornborgasjön.
Ha det gott! /SA

Ninne sa...

Tack för underbar fågelskådning.
KRam Ninne

Stefan Pettersson sa...

Här händer det saker minsann! :-)
Kul! Och visst är det något visst med svanar i alla fall...underbara fåglar och tacksamma att fota!

Ha en riktigt trevlig helg!

Stefef

Mimmi sa...

Vilka härliga underbara bilder :)
här har vi en isbelagt Vänern.. så här ser man inte sånt öppet vatten än
Jag tyckte det blev en jätte bra bild på sparvhöken. Jag har kollat efter Svanar ..men har inte sett några på land .. jag har sett en flock som flög förbi .. det var inte dåligt det ;)
Här är det grått och bara 3 plus ..men det är i alla fall nästan vindstilla .. för en gång skull :)
ha det så gott
kram :D

Viola sa...

Vakre bilder! Ja nå kommer fuglene, det ene slaget etter det andre.. litt om litt.. mange ble sikkert overrasket over kulda og isen, men..
Knölsvalen..den var ny for meg.. tror jeg ikke at jeg har sett før, så sorte ben den har!
Ser det ligger en god del is hos dere også. Fjorden her er også dekket med is, men med et tynnere lag..
Likte også ekornet under her! :)

Ønsker deg en god søndag! Klem fra meg, som har hatt en liten bloggpause.. :)

Mimmi sa...

så kul att få höra att ni i alla fall har fått vår väder ..det är er väl unt .. för så himla dåligt väder som ni har haft hos er när vi har haft fint här .. så jag blev jätte glad när jag läste att ni hade lite vår på gång hos dig :)
kramizz :D

mammi sa...

Tack för titten hos mig. Underbara bilder du visar. Jo nu har vi vår, i dag + 15 gr på morgonen och sol, underbart. I fredags höll jag på att frysa ihjäl. Var hos frissan, vårjacka, ingen mössa ingen halsduk. + 2 gr duggregn och blåst, Usch och Fy.
Kram

i stora drag sa...

Hej och tack för besök, kommentar och trevligt beröm!
Här var det också väldigt trevligt och vi har ju liknande intressen! :)
Finfina bilder av sparvhök och svanar. Lustigt för igår såg jag svanar i en liten damm och idag cirklade en som jag tror, sparvhök över mig! Blev någon bild, men inte så särskilt bra.
Ha en bra dag! Vi har sol idag, efter en molnig och grå helg! :)
Mvh Pia