söndag 6 mars 2011

Våren på väg

Vilka underbara dagar vi haft, vårliga vindar, takdropp och en kör av vacker fågelsång i skönsjungande melodier. Det är verkligen fantastiskt att äntligen få uppleva solljuset och därtill allt längre dagar som ger lust och energi för alla och envar. Hur skönt är det inte att få ta en tur på isen efter arbetsdagens slut och ännu hinna uppleva dagsljuset. Friskt, härligt och naturliga impulser som ljudet av hackspettens trummande i något ihåligt träd intill i strandkanten.

Här om dagen blev jag påmind om mina planer för nya holkar som ännu finns på planeringstadiet och snart borde de egentligen vara klara. Nu får jag lov att göra slag i sak och bjuda på en boplats i sommar för mina många vintergäster vid matningarna.

Tyvärr, ser en del utav fåglarna ut att vara i dålig kondition som den här Domherren som verkar svullen och helst hållit sig på marknivå i ett par dagar. Sjuk av vad, kan man undra?

Påminner mig om mina fallfärdiga holkar gör denna krassliga Domherre.

Här söker han variation i födan på lägre höjder.

Törsten är påtaglig och den uppmärksamma kanske ser att bakdelen är inte riktigt renputsad.

Grönfinkarna är dock vekliga glädjespridare, vad vår-tonerna beträffar.


Nu får det snart bli slut på fett-matningen, men här har det skockats och kivats om platserna.



Nu ser jag framemot min semester om några dagar och hoppas på massor av vår i linsen!

Ha det gott!

6 kommentarer:

billan sa...

Visst är det vår i luften, men på tok för mycket snö kvar!
Domherren såg verkligen inte frisk ut....jag har aldrig sett något liknande:(
Jag ser fram emot en massa fina bilder nu här hos dig när du får semester:)
Må så gott!

Ninne sa...

HA deet gott på semestern. Ni har ju lika mycket "värme" som vi-fast ngt mera snö o is!!
KRam Ninne

Downtown Sjolte sa...

Det er nogle fantastiske fuglebilleder du præsenterer, og jeg glæder mig til at se mange flere i løbet af foråret. Jeg så årets første 2 stære omkring foderhuset i dag. Det er en dejlig tid vi går i møde. Bedste hilsner Lene

Ölandsvindar sa...

Visst blir man bekymrad när någon liten pippi inte verkar helt frisk.Vi har haft några sådana också under vintern, gulsparv och en gråsparv men även fåglar har ju en begränsad livstid.Så länge det håller sig till en och annan är det säkert bara naturligt.
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Hej :)
ja man känner ju lite vår här också ..men det är lite för mycket snö kvar för att få fram den riktiga glädjen över att det är 2 plus ute :)
Tyvärr så klarade sig inte min lilla Gråsiska .. vilket förstås var väntat ..men man hade ju hoppas.. nu ser man en jätte fin Gråsiska utanför som också går runt .. precis som dina domherre .. men nu tar jag nog inte in den .. för frågan är om den verkligen mår bättre inne eller om den inte hellre vill vara ute i naturen och låta den ha sin gång ..men det är jätte svårt att se dom när man ser att de inte mår bra.
men nu skall jag sätta ut lite vatten åt dom .. så länge det är plus grader i alla fall
kram :)

Lasse sa...

Verkligen underbart med takdropp o sol, denna helgen har varit underbar.
Tyvärr är det ju en del fåglar som inte klarar sig, naturens kretslopp...