tisdag 12 april 2011

Dimman lättar

En ny dag kan börja, dimman ligger tät kring alla träden, luften är fuktig och det är riktigt vårväder. Tranorna hörs trumpeta på håll och snön smälter för varje dag, en seg och utdragen vår vad snömängden beträffar. Får lov att ta en sväng för att titta på Tranorna, men nej, inte idag visar de sig heller! På samma tur blev jag helt plötsligt uppmärksam på ngt i en träddunge intill vägen. Det är ofantligt dimmigt och vid en närmare blick ser jag mitt livs första Orre (eller Tjädertupp?) som sitter uppe i trädet och äter, helt oberörd över min närhet och kunde beskådas i flera minuter! Så synd att vädret inte var fotovänligt för att fota den vackra sidenglänsande fjäderdräkten.

Dålig bild, men lyckan över mötet är större!


Men havet är vackert när dimman lättar, likt en akvarell i mjuka färger målad med varsamma penseldrag.







Lite ledsen blir jag över den ständigt återkommande Sparvhöken som tydligen har vår gårdsplan som sin födkrok numera. På eftermiddagen small det till i fönstret igen och två fåglar fick sätta livet till i flykten för att undkomma rovfågeln! Eftersom ett stort antal Bofinkar, Gulsparvar, Grönfinkar osv, äter från marken och lätta byten förstås, men kunde månne en bulvan eller ngt hindra den att besöka just gårdsplan-området? Kanhända att samtliga fåglar flyr fältet av den metoden och det är ju inte meningen! Någon som vet och har erfarenheter?

Snälla, ge mig tips, jag vill inte att det skall se ut så här titt som tätt! Men, tillika förstår jag att i fågelvärlden är det naturens lag som råder!


Nu händer det så mycket i naturen och man borde ha massor av tid att lyssna, spana och speja på alla söta fåglar, men tyvärr finns det annat som upptar min tid mellan varven.

Uppdaterat! Översta bilden antagligen en Orre efter påläsning eller möjligtvis en Rackelhane!!

Må gott mina vänner!

5 kommentarer:

Karin Fransson sa...

Fina bilder över vattnet!
Och kul med tjädern, jag har aldrig sett någon.

billan sa...

Trist med sparvhöken även om man förstår att det är naturens gång och att den måste få ha sin gång.
I skogarna runt torpet vårat har jag beundrat många tjädrar...och även orre och järpe.

Visst är det trist att inte hinna njuta av naturen som man önskar...men det är mycket som ska hinnas med i dessa dagar!
Må så gott!

Urban Rundström sa...

Man kan prova att sätta upp silhuetter av rovfåglar på fönstren, jag ska sätta upp det på vårt växthuset vid vårt nya hus så snart vi flyttat in. han som haft det innan sa att 2 hackspettar och nån koltrast brutit nacken där. jag har skaffat mallar till det som jag ska skära ut i självhäftande svart plast. jag kan lägga ut mallarna på min blogg när jag hinner. /Urban

Helena sa...

Så synd om de fina fåglarna.Man blir så ledsen när man finner dom :-(
Jag hade ett domherre par hos mig idag!Det såg lite märkligt ut för de är ju oftast här på vintern annars!
KRAM från mig!

Tiger sa...

Fina bilder i dimman över vattnet!

Naturen är tyvärr grym också. Ett tips är att småfåglarna har gott om buskar och träd i närheten där de kan gömma sig och sparvhöken inte kommer åt lika lätt.

Hoppas att du känner att din blogg är uppskattad. Jag hade inte sett din kommentar att awarder inte behövs. Man måste inte skicka vidare den, utan du får bara glädjas och njuta av den! Det går lika bra... ;-)

Vårhälsningar
Elisabet