måndag 18 april 2011

Glad Påsk

Vackert väder, solen värmer och våren är underbar med alla aktiviteter som pågår i fågelvärlden just nu. Måste få berätta en liten episod som hände häromkvällen. Var på kvällspromenad med lilla vovven och det var en alldeles fantastisk fågelkör i träden, speciellt Koltrastens visslande dominerade. Finns det ngt bättre än en vacker vårkväll? Nåväl, efter ett tag hade vovven snusat sig till ett litet vackert vitt ägg som låg på vägkanten, övergivet eller kanske ngn förlorat det stulna ägget i flykten, vad vet jag. Hastigt försöker jag hindra min vovve att kalasa på det vita vackra ägget och blixtsnabbt hade hon äggskalsflisor kring munnen, hon som har noggrann diet och inte får äta proteinrik föda!! Ja, är det äggtider skall tydligen alla få sin beskärda del!

Tofsvipan får bli min "påskfågel" som har ett vackert läte och tilltalar mig.


Förresten, jag träffade påskharen och han önskar Er alla mina naturvänner en riktigt



Glad Påsk!

13 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vilken härlig påsk hare ,glad påsk till dig med ,Nette

Mimmi sa...

Men vilken tur du har .. har du mött Påsk haren .. det har jag alltid önskat mig att jag skulle få göra ..men än har det inte hänt ;)
Jätte vackra bilder ..men det är ju klart .. det är ju du som har tagit dom :)
ha det så gott nu
kram/Mimmi

Viola sa...

Huff da, en liten uheldig situasjon for din hund, og kanskje for avkommet i egget- om det ikke var forlatt..
Tenk, at du fikk se haren!! Så heldig du er, og mange fine bilder!

Klemmer fra meg! :)

Kungsfiskaren sa...

Hej Bea!
Jätte fin bild på tofsvipan och så har du även träffat påskharen! Inte illa, det mötet väntar jag fortfarande på.
Ha en underbart GLAD PÅSK!
/Ingemar

Karin Fransson sa...

Glad påsk till dig med!

Ninne sa...

Tofsvipan är bara såå fin. Du är så "duktig" med dina ljuva fågelbilder. Ja Påskharen är också så GO..
Påskakramen på Dej
Ninne

Ölandsvindar sa...

Här hittade vi äggskal från vipägg häromdagen. Säkert inte några nykläckta ungar redan, troligare någon äggrövare som varit framme. En riktigt glad påsk önskar jag dig!
Kram
Kerstin

Lasse sa...

Hej Bea o tack för den hälsningen ! En riktigt fin Påsk till dig med!
/Lasse

fotopunktMis sa...

Glad Påsk tillbaka till dej och de dina..har ingen Påskhare men tänker ta en tur till grod-dammen för att se hur det står till där..ha det så gått..Maria

Mimmi sa...

vi fick se 59rådjur och 2 älgar i går kväll ..men de var på så långt håll att de bilder inte blev så bra ..men det var riktig kul att få se att älgarna börjar komma ut igen och det var ju en härlig kväll :)
kram/Mimmi

billan sa...

Vilken fin påskfågel! Och lycko dig som mött påskharen.....
Glad Påsk!

Stefan Pettersson sa...

GLAD PÅSK!!!

Steffe

Bengts fotoblogg sa...

Jättebra bild på tofsvipan, en bra vårbild.