torsdag 7 april 2011

I afton solens glans

Fågelsång, ljuset och vårligt väder fyller min dag med ett välbehag. Tänk, att få ta klivet ut på trappan en tidig morgon och höra Bofinkens vårmelodier, eller se Koltrastens ivriga skutt från det ena stället till det andra för att kanske finna ngt ätbart och plötsligt smattrar den till och blixtsnabbt flyr sin kos in i närmsta buskage i rena förskräckelsen. Den första Sorgmanteln fladdrar planlöst omkring och verkar lite vilsen över alla snöhögar och i brist på en vacker blomma får den ty sig till en varm sten för att veckla ut sina vackra vingpar i solen.

I kvällens tysta timme kan man höra ljudet från fjärden av Svanarnas upprymda läten. Det bjuder mig på ett sällsamt skådespel i afton solens glans - "Svansjön".







Det blev en väldigt fin föreställning den kvällen och det var jag glad över.

Nu är det liv och rörelse i naturen och snart får vi uppleva den spirande grönskan -härligt!

Må gott mina vänner!

9 kommentarer:

Lasse sa...

Underbara bilder Bea! Sångsvanar är fina och den sista bilden där de "springer ikapp" mmmm!

Mimmi sa...

Det var otroliga fina och charmiga bilder du har fått på dessa ståtliga svanar :)
jag har inte sett några här än ..men jag kollar och kollar .. så till slut får jag väl också se några .. hoppas jag :)
Underbart att höra att du också har fått något av våren hos dig nu :D
kram

Kungsfiskaren sa...

Så härligt!
Dina bilder med din text till gör detta till högsta klassens naturromantik.
Må väl!
/Ingemar

Mimmi sa...

Hej igen :)
Vi såg också en sorgmantel idag ..den satt på en sten ..men vi hann tyvärr inte få en bild på den .. till min makes stora förtret:)
kramizz:D
hoppas du har haft lite vår idag också

Elisabeth sa...

Stiliga svanar och fina bilder med stämning.

Tiger sa...

Härliga bilder! Här har vi också svanar i närheten, som du kan se i tidigare inlägg hos mig. Vi bor ganska nära Svansjön Tysslingen, där svanarna gör sin vårrast på väg till sina häckningsplatser. De senaste veckorna har det som mest varit ca 4.000 svanar per dag! När vi var där och tittade förra lördagen var de otroligt nära "publiken", så det var en upplevelse.

Vårhälsningar
Elisabet

Nette Cecilia sa...

Härliga svanbilder ,trevlig lördagkväll,Nette

Tiger sa...

Jag tycker att din blogg är så fin att flera borde hitta till den! Därför har du något att hämta hos mig... :-)

Vårhälsningar
Elisabet

Anonym sa...

Wow...vilken härlig serie på svanar!!
Sista är ju ûberfin!!

Steffe