lördag 16 april 2011

Islossningstider

Vilken fin dag vi haft, sol, blå himmel och precis lagom för att ta vara på det vackra vårvädret på bästa sätt. Men så består livet av annat också än att traska på i naturen, en del praktiska saker först och sen kan man ägna sig åt fågelkvitter och naturstigar. Det mest aktuella i helgen har varit islossningen, älven har kastat sitt vintertäcke och det har skett med en viss dramatik på ställen i år (bilderna med isflaken är från gårdagen i halvmulet väder).


Ordentligt stora isflak strömmade omkring och trängde sig under bron på alla tänkbara sätt och ibland tornade upp sig längs brofundamentet med våldsam kraft.


En del isflak kom seglande snyggt och städat som stora kristaller.

I forsen rådde en otrolig kraft i vattenmassorna och stora isblock hade helt resolut slängts upp på forskanten och stod stabilt i bruset av vattnet som virvlade kring med fart.

Vägar har varit översvämmade och skylten verkar lite malplacerad idag.

Gulsparvarna sökte föda i den intilliggande översvämmade åkern och jag fascinerades av hur väl fjäderdräkten smälter in bland den gamla stubben på åkern och väl kamouflerad.


Skogsstigen bjöd på en och annan överraskning idag, två Orrar, två Sädesärlor, Rödhaken sjöng vackra locktoner och Tranorna spelar högljutt på mossen intill.



Rena motionspasset att traska på stigen som fläckvis bestod av sladdrig smältsnö, men en liten belöning fanns med i ryggsäcken att avnjutas i en solig glänta. En upplevelse och händelserik dag!


Hoppas ni mina vänner haft en fin dag!

6 kommentarer:

Helena sa...

Vilken dramatik med isflaken!
Åh Rödhaken söta rara lilla 'haken'blir så glad när den följer mig i trädgården:-)
KRAM från mig!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilket naturskönt inlägg Bea!
Dina bilder och texter är alltid lika fascinerande.
Ha en underbar söndag,
varmkram, Petra B.

Kungsfiskaren sa...

Verkligen dramatiska bilder på islossningen, härligt att den har börjat. Jag kan riktigt höra rödhakens vackra sång när jag ser bilden på den.
Ha det underbar lördag!
/Ingemar

Mimmi sa...

Kors i taket .. vilken dramatik ni har där .. och jag var tvungen att titta två gångar när jag såg det som var synligt av skylten :)
Här har älven steget med 8cm inatt .. så nu är det varning på vissa ställen för översvämning.
nu blir det sängen för mig :D
kramizz:D

Tiger sa...

Vackra bilder på isflaken! Naturens krafter är enorma. Den vägen med skylten var inte lätt att åka på idag - annat än med båt. Tur att snökäpparna syns, så att man ser var vägen är... ;-)

Vårhälsningar
Elisabet

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Helt fantastiska bilder! Wow...
Is är mäktigt på något vis.