söndag 10 april 2011

Ögonblick

Vilket fint vårväder vi har begåvats med i helgen, varmt och riktigt lagom för små utflykter. En av dagarna bjöd på den sista isfärden för i år, med kaffetermos i ryggsäcken och lite annat smått och gott, blev den dagen en fullpott av frisk luft och vackra vyer. I en solig varm vik fick det medhavda kaffet avnjutas med utsikt över vidderna. Några små Talltitor som rensar grankottar på frön i granen intill gör mig uppmärksam på deras frenetiska flaxande från gren till gren. Uppe i det blå seglar Havsörnen så mäktig och spanande. Måsarna är märkbart irriterade över dennes närvaro.

Helt otroligt vilka ögonblick man kan få uppleva, om man bara lyfter blicken eller spanar på alla åkrar och ängar nu när det våras, pipande Tofsvipor, Lärkan, Gässen och en mängd Svanar. Ett ögonblick som jag stötte på i dagarna var helt oväntat, men hade varit nog så attraktivt att få i kameraminnet, ett sånt tillfälle som bara kan ses på våren, att man därtill finns i rätt tid, på rätt plats. Eftersom våren nästan alltid har en viss risk för översvämning av vattendrag, var det just på en sån plats som två Svanar simmade helt lugnt, men det var egentligen Tofsvipan som var för mig mest intressant och brydde mig föga i Svanarnas rätt omedelbara närhet. Men, så händer det att en till kommer flygande in från ett annat håll med ett högljutt läte och glädje till återförenandet och blixtsnabbt blir det ett omtumlande möte mellan dessa Svanar och jag i all hast fyrar av många klick i denna underbara rumba, makalöst vackert! Nu har jag erövrat de underbaraste ögonblicksbilder med lagom kvällsljus, men se den glädjen varar inte länge! En tillbakablick i kameraminnet vittnar om ett helt åt skogen inställd kamera = inga bilder!! Av ngn händelse i det absoluta ögonblicket hände ngt med min inställning och hastiga manöver. Snyft...!

Ögonblick är fantastiska och liten utdelning har jag ändå fått, dessa Storskrakar i flykten är så vackra i kvällssolen.

Starten.

Lyftet

På målsnöret

Varje dag kan jag räkna ett stort antal av Bofinkar som äter under fågelmatningarna och ibland ända upp till ett trettiotal på samma gång och det har jag aldrig upplevt tidigare år. Det är visst ngt särskilt med den skönsjungande fågeln! Men, tyvärr händer det att ngn inte hänger med i farten längre och blir sittande på en gren. Bofink hona här nedan, har suttit utanför mitt fönster i flera timmar redan på samma gren!


Hoppas att även du har haft en fin helg!

Må gott!

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänk att jag inte vetat att du har en fotoblogg förrän igår .Och fina bilder,men ibland hinner inte min hjärna med ,fina flygbilder ,kramis Nette

Stubbetufsa sa...

Du har så fine fuglebilder!!!

Ninne sa...

Så har jag fått äran o vara med på dina naturpromenader igen. Du ska veta att jag njuter med dej.
Det var synd du missade , men det finns i ditt minne o du beskriver det så fint så jag kan se hela föreställningen framför mig.
Jag njuter med dej
KRam Ninne

Helena sa...

åh vad synd!Men minnet finns ju kvar:)Så fina bilder som alltid jag uppskattar verkligen dom!
KRAM från mig!
ps.bofinkens sång är underbar!!!

Mimmi sa...

Så himla tråkigt att det blev så med kameran .. typisk att det skall kunde bli så när man verkligen tror att man har fått bilder på något underbart ..men du fick i alla fall vackra bilder ändå att visa upp här ..innan det blev konstiga inställningar på kameran . Jag har lite problem med kamera om sånt .. min onoff knapp sitter vid hjulet .. så när jag skall sätta på eller stänga av kameran .. vill den gärna byta till ett annat program .. vilket inte är så bra
ha det så gott
kram :D

Downtown Sjolte sa...

Du tager nogle meget smukke billeder og jeg elsker at se alle dine fugle.
Kh
Lene

Anneli sa...

Tack för att jag fick "följa med" på din härliga promenad :). Du har rätt i att om man bara tar sig tiden att sitta ner och bara vara, så ser man enormt mycket. För att inte tala om hur bra det är för våra stressade själar.
Underbara bilder.
Ha en bra dag.
//Anneli