lördag 30 april 2011

Fågelskogen

Vill du ta en sväng med mig i "fågelskogen" i den sena eftermiddagen? Solen skiner från en klarblå himmel, stundom är det friska vindar och kylan känns påtaglig om mina bara händer. Vägen till fågelskogen har torkat upp dag för dag och det känns rätt angenämt att gå på det mjuka underlaget med torrt prasslande gräs under skorna. Rödhaken verkar finnas i rikligt antal intill denna stig och plötsligt flyger en skogsfågel upp ur gömslet och passerar mitt synfält ganska omgående in i granskogen.
Naturens dofter sveper förbi min näsa, en blandning av fuktiga våtmarker och gyttja, blommande sälgar, tall- och granbarr, gammalt gräs och mossa, vilken salig blandning, men naturligt och fint.



Hoppsan vem sitter däruppe på den kala grenen, en bra bit från vägen och får ta ett litet sidospår och ser man på, en Sidensvans! Ganska snart upptäcker den mina långa kliv och sessionen blev kortvarig.



Vandringen går vidare till tonerna av Rödhakens sång och vindens sus. Plötsligt blir jag uppmärksammad på en slingrande sak som ligger i vårsolen och värmer sitt gråa skinn - en Huggorm! Den håller ett spänt och vakande öga på mig och mitt förehavande och för några få ögonblick hade även den slingrat sin väg. Puh... kan lova att det blev gelé i knävecken efter dessa bilder! Men aj, aj, nu får jag akta min vovves nos härefter!



Vandringen leder förbi öppna kalhyggen, ungskog och några skogsängar och soliga gläntor således en blandad terräng och mycket att både betrakta och lyssna till. Slutligen tar vi en sväng förbi stranden en bit bort för att eventuellt få syn på Snäppan och visst, där trippar den så glatt i strandkanten, men på lite väl långt håll.
Frisk, härlig promenad i vårens sköna tid, när allt vaknar till liv!

En fin 1:a maj till er mina vänner!

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

En mindre trevlig vän du hittade på din vandring,sidensvansen fick du ju en fin bild på,trevlig 1 maj,Nette

Jutis sa...

Vilken dramatik! Förstår att du blev knäsvag!

Viola sa...

Vakre bilder Bea! Og du verden, en hoggorm har du også fått bilde av, så spennende!! Ja pass på hunden din! :)
Klem i natten! :)

Kraxpelax sa...

J'accuse

malström mardröm

Mian sa...

Tack för turen.
Huggormen är vacker, men jag har mycket stor respekt för den. Min bloggkompis Kesu´s lilla valp "Sickan" höll på att dö av ormbett för några dagar sedan:
http://ikesunamn.blogspot.com/2011/04/nara-doden-2-eller-en-akta-paskrysare.html
Förskräckligt.

Lasse sa...

En härlig tur du bjöd oss på ! Sidensvansen var fin o det var ju bilden på huggormen också, men det är lite "sådär" när man stöter på dem...