lördag 7 maj 2011

Intensiv tid

Våren är väldigt händelserik, de flesta har händerna fulla med projekt, men hoppas vi hinner uppleva det vackra mellan varven och stanna upp lite emellanåt för att lockas av vårens sköna grönska och alla vackra toner som spelas.

I min värld gästspelade en mängd Bergfinkar en tid och fortsatte sin färd norrut. Roligt så länge det varade och trevligt att bjuda dom vackra Bergfinkarna på färdkost innan de flög vidare.

Bergfink hane

Bergfink hona

Stundom var sämjan god mellan de olika arterna och däremellan uppstod storgräl!

Eftersom vi i Finland firar Mors dag i morgon, bjuder jag på en Blåsippa i den bemärkelsen.



Ha en fin dag alla!

10 kommentarer:

Mimmi sa...

Härliga bilder och att få se dom på samma ställe ..det är inte ofta:)
Jag har varit ute precis hela dagen idag.. vi har haft underbart väder så det är bara att njuta så länge man kan :)
kram/Mimmi

Kungsfiskaren sa...

Hej Bea!
Visst är det precis som du säger att våren är underbar men man har ibland lite för mycket att göra just då. Härligt att ta del av dina fina bilder och berättelser. Jag bara älskar bilden på "grannsämjan" både huset och fåglarna är så fina.
Må väl
/Ingemar

Lasse sa...

Hej Bea - tack för den fina rapporten ! Ja ibland är det grannsemja, men grönfinkarna är "hopplösa" eller snarare tacksamma för de bråkar jämt. Det ger chanser till foto ! Bergfinkarna är vackra.

Ninne sa...

Underbart som alltid. Jag har fått köra dina inlägg 2 ggr för att riktigt NJUTA av allt det fina.
Kramis Ninne

mammi sa...

Fina bilder av fåglarna, men hanarna är alltid vackrast (jo jag vet varför) Vi har också haft många olika fåglar här, men hinner aldrig få fram kameran, då är det bra att kunna gå in på bloggen. Ha det så bra och tack för din titt hos mig.
Kram

Tiger sa...

Vilken härlig fågelstuga ni har! En del tidigare år har vi haft besök av stora flockar bergfinkar. De är så fina!

Härlig blåsippsbild här med! Hoppas ni fick en fin Mors dag!

Vårhälsningar
Elisabet

Ölandsvindar sa...

Fint med blåsippor. Jag hittade några i helgen i en skuggig skog. Annars är det gullvivornas tid nu.
Alla dina bergfinkar åt nog upp sig hos oss inför resan vidare till dig. Vi hade massor under några veckor.
Kram
Kerstin

Maria sa...

Härliga bilder som vanligt! :) Så vackra de är, Bergfinkarna! Jag hoppas också att alla Ni därute i geografin stannar upp i mellanåt och verkligen ser och tar in allt det gudomligt vackra och unika vi har omkring oss! Våren är miraklens tid! :)
Ha det fint du med, Bea!
Kram/Maria

Viola sa...

Flotte eksemplarer av fugler dette! Og hvilken herlig blåveis..
Skjønner nå at både hos dere og i USA feires morsdagen nå, mens vi her har den i februar en gang.. :)

Jeg skulle gjerne ha reist meg en tur til Finland, eller Suomi som jeg gjerne liker å si.. Det er lenge siden jeg var der, og min samboer har aldri vært der, så det hadde vært en tanke du.. :)

Nyt dagene med klem fra meg! :)

Hanna sa...

Jätte svårt med blogger idag.
Har krånglat hela dagen.
Ha en fin helg.
kram
Hanna