fredag 20 maj 2011

Våren bjuder på liv i naturen

Våren full av intryck, grönskan är fantastiskt skir, vacker och doftar oerhört gott efter regnet som föll, fåglarnas sköna melodier i träden och buskagen gör en del av dagen, den pågående häckningen för många fågelarter är trevlig att iaktta och några som nyligen kommit för att invagga oss i den riktiga sommarkänslan har anlänt, Svalan återkom för ett par dagar sedan och kör sina banor i den blå skyn och har så smått visat intresse för vår entré som lämplig boplats. Vi får se hur det går med den bosättningen! Göktytan verkade inte gilla "våra" holkar i år, efter en noggrann inspektion av en utvald holk som utfördes av både herr och fru Göktyta en tidig morgon, har vi inte sett till dem mera. Men det gör inget, någon annan kan gärna få tidig väckning i år!

I tidig morgon fick jag ta del av Vitkindad gäss (på mycket långt avstånd) och för för första gången har jag sett Sävsparven. Jag är helt fascinerad över hur fint alla fåglarna är skyddsfärgade i just den miljön de befinner sig i.



Sävsparv hona


Lite synd att alla små bevingade vännerna har så bråttom och de gäller att hinna föreviga dom på några sekunder innan de flyr sin kos.

Önskar er alla ett fint veckoslut!

14 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fina fågelbilder ,ja inte är det lätt att hinna med i svängarna när man fotar fåglar ,trevlig helg ,Nette

Helena sa...

Åh vilken fin header :-)Riktig action i bilden!
Jag satt i växthuset med stängd dörr innan jag gick in i kväll.Utanför har jag en fröbehållare o det var massor av grönfinkar de ser ut som banditer tycker jag :-)
KRAM från mig!

Maria sa...

Fina bilder! :) Nä, de är riktigt kvicka...jag höll på i någon timme och försöka fota Gulärla för en vecka sen, det blev ganska bra till sist, men inte som man vill ha det ändå :)

Ha det gott!
Kram Maria

Viola sa...

Svalene har kommet til deg, så bra! Dem ser jeg ikke ofte her jeg bor..
Mange flotte bilder her! :)

Ønsker deg en god helg, med klem fra meg! :)

Karin Fransson sa...

Fin sävsparv!
Du skulle ha varit med mig på Öland i fredags! Såg många olika fåglar men tyvärr är jag inte så duktig på artbestämning, du hade kunnat lära mig massor.

Mimmi sa...

Så fina de var .. undra om vi har dom här på min baksida .. får nog kolla upp det :)
Härliga bilder från dig igen :D
här blev det hastigt och lustigt vindstilla på kvällen .. så vi passade på att åka ut och kolla efter vilt:)
kram/Mimmi

Mimmi sa...

Men stackars dig .. och vovven.. hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med den...Och hoppas självklart att du kryar på dig snabbt också
Ett tröstande och värmande kram från mig till dig
kram/Mimmi

Mian sa...

Fina bilder - som vanligt!
Göktytor är roliga fåglar. Vi skulle gärna vilja ha göktyta som häckfågel i närheten av Jans torp, men de verkar kräsna...
I år har vi inte ens hört någon, åtminstone inte jag (måste nog kolla med Jan).

Mimmi sa...

Hoppas att det går bra? jag tänker på båda dig och vovven.
kram

Mimmi sa...

Jag skall hålla tummarna för vovven imorgon.. hoppas verkligen att det kommer att gå bra
KRAM

ANNA JONSSON sa...

hej<3 jag vill bara säga att jag ska tänka på er imorgon<3 jag hoppas att allt går bra med din trofaste vän<3 jag ska tänka på er..varm kram

Anonym sa...

De är snabba de rackarna...det gäller å hänga med ;-) Grattis till sävsparven!! Snyggt!
Vovven?? Hoppas det går bra vad det än nu är!!!
Själv boxerägare en gång på tiden och känner starkt för våra fyrbenta vänner!!

Ha det så gott och hoppas nu det går bra med den fyrbente!!!

Steffe

Mimmi sa...

Jag förstår att du inte orkar blogga .. och du skall ABSOLUT inte tro att du måste gå in till mig och skriva .. bara för att jag skriver till dig här .
Det är inte det som är viktigast för mig ..utan jag har fått så himla bra bloggovänner och du är en av dom och jag vill bara tala om att jag vet precis vad du går igenom nu och jag lider med dig ..
KRAM

Mimmi sa...

Så himla gott att höra .Jag har tänkt på dig hela dagen och undrat hur det hade gått .. tusen tack för att du talade om det för mig så snabbt,.. hoppas nu att det fortsätter i samma stil.
KRAM