måndag 2 maj 2011

Tranor och "ankdammen"

Nu har det gått en tid sedan första flyttfågeln anlände och det är alltid lika trevligt med de kära återseenden och välbekanta ljuden. Låt vara att en del har ngt högljutt och ibland störande läten och dit hör naturligtvis Tranornas trumpetande. De anlände i medlet av april och som brukligt spelas det på fjärden en tid, varefter de sprider på sig till våtmarkerna häromkring. I många år har vi haft ett par som spatserat nedanför huset och kalasat på de som naturen bjuder på i matväg.




Dessvärre är de väldigt morgonpigga och nu får jag definitivt morgonväckning helt utan min egen insats! Till samma kategori hör Göktytan som anlände första maj och det blir verkligen spännande att se vilken holk hon väljer i år! Även hon har tidiga (o)vanor! Förresten kom Svartvit flugsnappare även samma dag som är en liten trevlig fågel men dessvärre lite egensinnig.

"Ankdammen" som är nästan torrlagd just nu, bjuder många häckande fåglar på en lugn och vindskyddad plats och själv tycker jag om ljuset som speglas i den grunda vattnet. Här häckar bl a familjen Svan även i år och paret Trana och det ser rätt gemytligt ut när de trippar omkring intill vassruggen och därtill finns säkert en del små fåglar i vassen som är svåra att upptäcka!





Underbart med våren och alla stora och små fåglar!

Må gott!

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vackra fågelbilder,kramis Nette

Karin Fransson sa...

Härligt fågelliv du har hos dig!
Jag väntar på näktergalen, den brukar komma till mig i mitten av maj ungefär. Tyckte att jag hörde den redan i tisdags men jag måste ha hört fel för sen har det varit tyst på den fronten. Annars sjungs det frenetiskt i buskar och trädkronor men jag har svårt att fånga fåglarna på bild. Det är lättare med växter, som bara vajar lite i vinden.
Lev väl!

Mimmi sa...

vilken trandans du har fått sett där:)
Jag ser tranor på segerstad ..men bara en i taget .. så jag misstankar att honan ligger nån stans .. så snart får man se små tranungar igen:)

Fjällripan sa...

Så fina fågelbilder :) Vi hade också ganska många tranor här, men de verkar ha dragit vidare...Ha en bra dag!

i stora drag sa...

Hej Bea och tack för din kommentar!
Vad härligt med alla dina fåglar! Har aldrig sett en trana på marken, men fotat några i luften!
Sista bilden var mysig med sitt gyllene sken!
Mvh Pia

Mimmi sa...

Jag går inte ut för dörren idag .. frivilligt i alla fall :) fy som jag fryser så fort jag sticker ut näsan .. man ser hur snabbt man vänjer sig .. för två månader sedan gjorde det mig inte ett dugg:)
kram/Mimmi

sasfoto sa...

Jättefina fågelbilder. Kul med fåglar som återkommer år från år.
Ha en fin fortsättning på veckan! /SA

Ölandsvindar sa...

Jag känner igen det där med transkrik och göktytans förhoppningsfulla vårskrik. Till och med näktergalen kan låta irriterande när den så småningom anländer. Den sätter igång utanför det öppna sovrumsfönstret precis när det är dags att sova och håller på fram till morgontimmarna.Men jag "lider" gärna.
Kram
Kerstin

fotopunktMis sa...

Även i lilla Sennan har Tranorna varit på besök..troligen mellanlandat för att få sej lite till livs..fälten utmed Nissan kanske känns som hemmavid..ha det..Maria

Viola sa...

Nydelige bilder! Er ikke mange som kan vise frem tranebilder! :)

Nå skal jeg kose meg med de andre innleggene dine nedover her, en stund siden sist jeg var på bloggreise, hehe,,

Klem til deg! :)

Viola sa...

Neida.. jeg ble up to date nå.. :))