torsdag 2 juni 2011

Äntligen!

Efter en tid av ngt inskränkt tillvaro med turer i skogen har jag/vi idag tagit första klivet till den vanliga och vardagliga lunken. Ut på en frisk och skön promenad i försommartid, med svaga vindar, växlande väder av sol och moln, men ack vilken myggplåga som förföljde oss varje meter och verkade helt besinningslösa och skydde inga medel för att få sticka det bara skinnet. Det enda positiva jag kunde tänka då var: Att insektätande fåglar har gott om mat i skogen!

Jag bara älskar dessa våtmarker som bjuder på den sköna vita Tuvullen som vajar lätt i vinden och den friska skogen med alla gröna nyutsprungna löv i alla trädkronor. Förresten nu är det lite svårt att upptäcka alla fåglar bland de gröna bladen!



Min sötnos, Grå flugsnapparen har kommit och jag tror faktiskt det är flera par i år och tyvärr ratades den nya fina specialbyggda holken! Vi kan allt som oftast iaktta dom lite här och var i trädgården när dom fångar insekter, söta med sina pepparbruna ögon. Mera om den lite senare.


Må gott mina naturvänner!

12 kommentarer:

Mian sa...

Jag spanar efter grå flug varje dag, men den öppna holken får nog dessvärre stå tom även i år...

Anonym sa...

Skönt att höra att Ni är på G igen nu.
Ingen i holk o inte grå, men den svartvita sitter ömsom på vår antenn o sen i häggmispelträdet. Ärtsångaren kommer också m jämna mellanrum. Men tror inte de har fru ngn av dem för de "bor" inte här... Men SÅNGEN.....Den är så skön...
Kram Ninne

sasfoto sa...

Nu är det helt underbart i naturen och jag ser att du tar tillfällena tillvara. Fina bilder!
Ha en fin fortsättning på långhelgen! /SA

Mimmi sa...

Bra att du är på gång igen :) nu hoppas vi det går den rätta vägen hela tiden nu :)
härliga bilder från dig ..min favorit blir den sista bilden :)
kram/Mimmi

Anonym sa...

Vi är förälskde i samma sak, jag stannar alltid upp och bara njuter av tuvullen som pryder vår natur.

mvh/Hannu

fotopunktMis sa...

Att vandra bland allt det vackra vi erbjuds i vår natur e en lisa för kropp och själ..ha det..Maria

Lasse sa...

Hej Bea - och tack för den fina rapporten från naturen! Ha en fin helg!

NatureFootstep sa...

visst är tuvullen vacker. Tycker jag med. Grå flugsnappare har jag inte sett till några. :(

Maria sa...

Det värmer mitt hjärta att höra att Ni nu kan börja återgå till livet igen! Det finns ju så mycket vackert att fylla själens rum med!
Kram
Maria

i stora drag sa...

Så vacker den där tuvullen är!
Såg i din andra blogg att du gjort en krans av den, jättetjusigt!

Tack för din kommentar hos mig för några dar sedan!
Mvh Pia

Christina sa...

Härliga fågelbilder!

Viola sa...

Å så mange fine myrull, de er så skjønne synes jeg! Jeg blir så Glad når jeg ser dem! :) Og den fuglen, så vakker! :)

Klem igjen! :)