söndag 26 juni 2011

Det gör ont.....

...att konstatera, mina häckande (två par) Grå flugsnappare blev plundrade på sina några dagar gamla fågelungar! Jag är förtvivlad över grymheten, att boet är söndertrasat och ligger på marken, de flitigt vaktande och matande Grå flugsnappar paret ses inte till idag!

Vi som tassat på försiktigt under deras häckningstid, bortsett från fotografen som gjort sina korta visiter. Maken flyttade snällt sin betongblandare från deras omedelbara närhet, i den andra byggnaden fanns mina trädgårdstillhörigheter och jag valde att inte göra mina besök där alltför ofta, bara för att häckningen skulle få en lyckad chans denna gång. Mina läsare kommer kanske ihåg hur fjolårets häckning gick till som blev en mindre katastrof med boet i stuprännan.






Nu trodde och hoppades vi på fågelungar, vilket också hann kläckas med ca 10 ungar!! Alla är borta - det gör ont!

Ha en bra dag!

9 kommentarer:

billan sa...

Men fy vad tråkigt, ni som längtat och väntat så! Förstår att det gör ont...
Har du någon aning om vem som plundrat boet?
Kram!

Mian sa...

Åh nej!
Det är alltid så svårt att behöva bevittna sånt här, trots att man är fullt medveten om att det sker titt som tätt i naturen.
Stackars fågelföräldrarna, jag är övertygad om att fåglar kan känna sorg.

Lena/isis sa...

Så ledsamt och tråkigt. Man vill ju så innerligt att inte sånt ska hända.

Kram

ANNA JONSSON sa...

...det skär nåt så ofantligt i hjärtat...man vill inte att det ska ske NÅGON grymhet....

Ninne sa...

JA så undrar man VARFÖR måste naturen vara så grym???
Det gör så ont ända in i hjärteroten när man gläder sig så av att få se de små liven.. åtminstone få börja o flaxa omkring i buskarna
Jag lider med dej. I år har vi haft en kull med Koltrast som "bara" var borta efter 2 dagars intensiv matning från bägge?? Blåmesarna vet vi inte om de klara sig, men man hoppas. Vi har ett otal Skator som härjar här så snart ungarna är kläckta?? och det är flera ggr vi bevittnat hur de lockar ut ungen drar bort den ur boet o hackar sönder den MEEN sen bara slängs den ner på marken. Alltså inte till föda utan bara att här ska jag vara allenarådande-det är mitt revir. Fy, vad de är lika människor??
Hoppas ngr av dina andra fågelungar snart kommer fram o kan få leva o vara i fred
Kram Ninne

Mimmi sa...

Det gör så ont i mig när jag läser detta .. Det är hemsk .. man får se så mycket hemsk från naturen när man har dom så nära . det har jag också märkt här ..så det är på båda gott och ont att man fått se lite av naturens gång.
kram/Mimmi

i stora drag sa...

Så sorgligt, fast man vet att sånt händer så är det så tråkigt.
Fina bilder av fåglarna!
Ha en fin dag!
Mvh Pia

Kungsfiskaren sa...

Aj, aj så ledsamt och tråkigt. Vi vet ju att detta händer både titt som tätt men man blir ju så arg, ledsen och förtvivlad när det händer ett bo som man har under bevakning. All heder åt er för all hänsyn som ni visade dem på alla sätt och vis.

Ja, ja bara att blicka framåt mot andra upplevelser i vår underbara natur, upplevelser som är ljusa och positiva!
Må väl
/Ingemar

Ölandsvindar sa...

Så tråkigt! Förstår precis hur det känns, jag som är orolig när jag inte ser tredje ärleungen på en kvart. Men konstigt att aldrig grå flug kan ändra sitt beteende med så öppna bon. Det måste ju misslyckas ofta. Jag hade en som byggde på båtmasten som var upphängd på väggen på uthuset. Det misslyckades förstås.
Kram
Kerstin