måndag 11 juli 2011

Familjelycka

Sköna morgnar, stundom lata dagar som varvats med några hektiska och framförallt den underbara sommarvärmen tog ut sin rätt och skuggan eller havet blev en tillflykt. Det är min semester i ett nötskal som precis håller på att ta slut.


Därtill har naturen alltmer ändrat karaktär, otroligt vacker morgondimma, fåglarnas morgonserenader är inte lika intensiv nu längre, men sommaren fortgår trots att många har redan sin häckning klar.

Rosenfinken har fått sina ungar flygfärdiga och den har blivit en kär gäst i min trädgård och trädgårdshäcken blev deras boplats. Idag upptäckte jag att den sitter och drar sina tonarter i vanlig ordning men höll ett litet större vakande öga än vanligt och vips... så upptäcker Rosenfink-ungar. Trevligt, det har jag väntat på!

Mamma Rosenfink


Pappa Rosenfink med det vakande ögat.


Lilla nya familjemedlemmen Rosenfink.


En annan familjelycka träffade vi på vid ett av våra strandhugg, Trutens boplats lade vi inte märke till innan och plötsligt dök hon upp och fann sig till rätta trots att vi stannade kvar i flera timmar.
En liten rishög och ett ägg, följande dag fanns det två ägg i boet. Är det inte lite väl sent med äggläggning nu!? Andra hade stora ungar redan! Nåväl, naturen sköter det!




Nu finns det ett och annat trevligt i mitt kameraminne, men det får bli till några senare tillfällen att bläddra i dom.

Hoppas att även du har en fortsatt skön sommar!

10 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Trevliga bilder av dom små liven ,kramis Nette

Ninne sa...

Så söta o så många småttingar du får äran att följa. Tack för att du skickar dem vidare. Jag avundas dig inte alls!!!
Ha det fortsatt riktigt gott.
Kram Ninne

Mian sa...

Åh så roligt att rosenfinkarna lyckats med sin häckning!

Mimmi sa...

Så härliga bilder .. Rosenfinken .. woow så vackra de är .. ja speciellt hanen förstås .. De har vi nog inte här hos oss tror jag . underbara vackra bilder från dig :)
kram/Mimmi

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Vilken bild serie som du har fått på rosenfinkarna, helt underbar.
Må väl
/Ingemar

Cyrran sa...

Så fina bilder precis som vanligt! Du verkar ha haft en skön semester, själv har jag inte börjat än. Ser verkligen fram mot ledigheten då detta är min första sommar utan "somarlov". Skillnaden är markant, då jag vanligtvis har varit helt slut i maj, men i år då jag itne längre jobbar som lärare, märks det att jag ahr ahft "normala" arbetsdagar och tröttheten har hållt sig borta.. Men nu längtar jag!! ;-) V.30 så börjar det även för mig.
Ha en fortsatt skön sommar!
/Cyrene

NatureFootstep sa...

Otroligt fina foton på Rosenfinken. :)

Låter som en bra semester. :)

Lasse sa...

Härlig rapport från naturen, och fina underbara bilder ! Rosenfink är för mig en "exotisk" fågel. Den första bilden är vacker med ljuset!

Christina sa...

Familjen rosenfink är så fin!Tänk att du fick hela familjen på bild!Hälsningar Christina

Ölandsvindar sa...

Rosenfinkungar och stjärtmesdito! Lite avundsjuk faktiskt! Har du sett mina svalungar på http://birdsinlandscape.blogspot.com . Det är min nya fågelblogg.
Kram
Kerstin