måndag 4 juli 2011

Överraskningar

Hej mina vänner! Tyvärr blir det långt mellan inläggen, men sommaren, semestern och den sköna naturen fyller min dag, plus en del andra vardagliga bestyr. Därtill har vi begåvats med ett fint väder och tiden framför skärmen känns lite onödig, då solen skiner och fåglarna kvittrar i träden.

En överraskning fick jag verkligen här för en vecka sedan, plötsligt hörde jag ett livligt kvitter bakom vårt hus och får skynda mig att spana in lätet, det flaxar ivrigt i träden och verkar som om hela släkten är på gång. Dom små dunbollarna hänger upp och ned på grenarna och söker insekter i kvistarna. Månne de söta dunbollarna har balansen i de långa stjärtfjädrarna?

Snabbt in efter kameran och de var sannerligen inte lätt att fånga dessa på bild, väl kamouflerade och snabba i rörelserna. Har ni redan gissat vem jag hade på en snabbvisit?

Jo, Stjärtmesen som jag sett några gånger tidigare men aldrig hunnit dokumentera. Nu blev det ungarna i alla fall, det var en överraskning!

Väldigt svår att upptäcka bland de gråa kvistarna.


Dessutom har jag varje dag en trogen gäst, en Gransångare som sitter högt, högt uppe i vår antenn, svår att upptäcka och kameran vill inte räcka till, men naturligtvis ett par bilder för att se vem han var. Nu har den ett väldigt speciellt läte och kanske de flesta fågelkännare hade av sången vetat vem det var,.... sill, salt, sill salt sill, salt.... och så ett lite lågmält läte däremellan.


(Hade helst av allt fångat den på en vacker kvist)

Igår fick jag möta hela familjen Sädesärla - sött med de vaktande föräldrarna!




Nu går sista semesterveckan och får njuta av den fortsatta sköna sommaren!

Ha det gott mina vänner!

12 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Kul med stjärtmesungarna ,det är mycket fågelmatande nu ,kramis Nette

Lasse sa...

Kul med stjärtmesarna. Är en väldigt social fågel. Familjerna kan hänga ihop även vid fågelborden. Gransångaren har ett väldigt speciellt läte, sill salt...var en bra jämförelse ! ha det fort´satt fint i semestern !

Mian sa...

Stjärtmesar på besök - vilken lycka!
Riktiga sötnosar är de.
Här ser vi dem mest på vintern; när jag tänker efter ordentligt så tror jag inte att jag sett dem sommartid en endaste gång faktiskt.

Cyrran sa...

Som vanligt vackra fågelbilder som jag blir glad av att se. Har tyvärr inte varit inne på din sida på jättelänge! Ska ta igen det nu!
Ha det gott!
/Cyrene

Kungsfiskaren sa...

Oj, oj vilka charmtroll de är stjärtmesarna. Det är en fin tid på året när man kan stöta på ungar av de flesta arter men bilderna på stjärtmesungarna tar priset. Så härliga!
Må väl!
/Ingemar

Karin Fransson sa...

Oh, så söta ungar! Stjärtmesarna är verkligen härliga. Jag har bara sett dem på vintern och då ser de ut som små fluffiga snöbollar som hänger i klasar runt talgbollen.

sasfoto sa...

Trevligt med stjärtmesarna - fåglar som jag aldrig sett.
Ha det fortsatt sommargott! /SA

NatureFootstep sa...

häftigt! Jag har sett ungar en gång men bara långt in bland träden. Fick ett par "dokumentbilder" av dom. Bara så jag ser att jag sett dom. :)

Mimmi sa...

Vilken lycka för dig att få den så himla gulliga stjärtmes på besök :Här har jag sett den en snabbis.en bra bit bort.)

ANNA JONSSON sa...

åhh dom små stjärtmesarna är en av mina favoriter<3 dom brukar komma hit till "min buffe" varje vinter och stannar ett litet tag<3 å dom är ju så ootroligt söta! du har fått äran att även se deras ungar<3underbart... mycket mysigt inlägg<3varm hälsn.anna

Christina sa...

ÅÅÅ så fina stjärtmesarna är. Dom har jag aldrig sett! Kul att få se dina bilder!

Mimmi sa...

Nu är din sista vecka slut vad jag kunde förstå ... men hoppas ändå att du kan komma ut nån dag då och då och få njuta av den vackra natur vi har :)
Jag hade ingen aning om att rödstjärten ruggade .. så när jag såg den här och den såg hemsk ut .. trodde jag att den var sjuk och plockade bort nästan alla bilder jag hade på den... jag vill inte ha bilder på djur som kanske inte klara sig ..men sen visade det sig ..den var nog full frisk .. den bara bytte fjäder:D
kram/Mimmi