fredag 15 juli 2011

Svartvit flugsnappare

Högsommar och ängarna blommar, fälten lyser gula på långt håll, i dikesrenen står blåklockorna bugande och nickande i vinden, prästkragens blommor höjer sitt "parasoll" mot den blåa himlen, allt är så vackert och tid för att njuta och beundra vår vackra värld.

På vårkanten kom våra kära Svartvit flugsnappare och lade beslag på flera holkar och visst är det trevligt med fåglar inpå knutarna, fåglar som sjunger i ottan, fåglar som har bråttom att bygga sina reden, mata de små liven och slutligen när ungarnas vingar bär, flyger de iväg och det blir så tyst. Inga snappare ses mera i sommar och antagligen har de redan flyttat och mina bilder får berätta sommarens familjelycka.

Hanen har bestämt sig för denna nya holk, vilket inte verkar riktigt bra, eftersom den redan var upptagen av Talgoxen. Lustigt att betrakta det ivriga flaxande som meddelar om en liten strid. Talgoxen verkar helt oberörd, sitter och putsar sin fjäderdräkt i lugn och ro. Vem tror ni vann?


Svartvit flugsnapparen inser att att det är bäst utöka alternativen och testar på en intill. Lägg märke till de vippande stjärtfjädrarna och vingslagen som var dominerande under den här tiden.


Nu har han bestämt sig och sitter lugnt och visslar dagarna i ända tills honan dyker upp.


Nej, nu blir jag alldeles yr, hur många holkar skall den ha? Nu har frun anlänt och valde den gamla grå holken och har fullt sjå med att bygga sitt rede.


Nu är väntans tider långa!


Men en dag blev det bråttom, det var larver, insekter och jag vet inte allt vad som bjöds de små liven i holkarna.


Till och med hanen deltog i matandet.


En dag var det plötsligt tittut och sen var sagan all och jag såg dom inte mera i år!

Hur det gick med Talgoxen då? Jo, han fick bo kvar och snapparen fick ge sig och huserade i minst fyra andra holkar i sommar!


Hoppas ni har det gott mina vänner!

7 kommentarer:

billan sa...

Vilka fantastiska fågelbilder du tar...så imponerande!
Många fina inlägg för mig att läsa ikapp här....
Kram

ANNA JONSSON sa...

ja..jag håller med..fantastiska bilder<3 varm hälsning

Mian sa...

Vilka fina holkar du har! OCh så kul att flugsnapparna har fått ut sina ungar. Hos oss har de misslyckats totalt i år, i tre holkar, och vi vet inte varför.

Johanna Stålros sa...

Vilken söt fågelblogg. Kram Johanna

Nette Cecilia sa...

Fina fågelbilder ,kramis ,Nette

Mimmi sa...

Så härliga bilder .. vilken underbar serie och text :)
Jag tror vi har en svartvit flugsnabbare unge här .. vi har fått det till en sån .men jag är inte säker än .. jag skall lägga upp den bilden imorgon tror jag och då kommer jag nog till dig och ber om hjälp :)
kram/mimmi

NatureFootstep sa...

den svartavita ahr jag sett ganska mycket av i år. Alltid något. :)

Mysig holk du har. :)