söndag 17 juli 2011

Utflykt och spännande möte!

Sommar = utflykternas tid, korta sträckor med lagom dos av motion, långa turer till ngn attraktion av olika slag eller som vi gjorde igår efter mitt avslutade helgpass. En tur med båten ut i havsbandet, solen värmde gott i den skyddade viken för att avnjuta vår medhavda middag med havets glänsande vatten som utsikt.


Tärnornas frenetiska bevakning av sitt revir gör mig ngt frågande och min första anblick lägger inte märke till ungfåglarna. Men se där hade jag fel, liten blir stor och ungarna ser nu rätt förvillande lika ut som de vuxna tärnorna.


Över den glittrande horisonten ses några segelbåtar som inte verkar ha vind i seglen! Men vacker för mitt öga att betrakta. Vår utflykt går över ett lager med kullersten som dels är täckt med vacker vitmossa. Lite förrädisk att trampa på, eftersom regnet gjort den sladdrig och våt och därmed lite hal.


Det gäller att hålla balansen och styr kosan mot ett särskilt kvittrande ljud som jag aldrig lagt märke till tidigare.

Nu ser jag flocken som flyger från gren till gren, äter ur sin kottar och vidare till nästa. Det går undan och jag hinner knappt orientera mig bland alla steniga och den väldigt tilltagande snåriga terrängen. Plötsligt stannar ett par upp och jag hinner få en halvdålig bilddokumentation i den allra skuggigaste platsen och den bästa kamouflerande fjäderdräkt jag sett. Men vem är det jag träffat? Mindre Korsnäbb? Är det ngn som kan bekräfta eller rätta till mina iakttagelser?



Utflykten fortsatte i den sena kvällen till fågel-ön och nu var det flygträning som gällde för de unga havsfåglarna som ser stora och lite klumpiga ut.


Det blev en väldigt vacker utflykt och några "guldkorn" har jag sparat tills senare!

Må gott!

5 kommentarer:

Christina sa...

Visst ser det ut som en ung mindre korsnäbb! Tycker den ser lite arg ut!!! Brukar se den på vintern i tallarna bakom mitt hus. Hälsningar Christina

Fjällripan sa...

Så fina bilder från er utflykt! Fin fågel också, den har jag aldrig sett förut...:)

sasfoto sa...

Oj oj! säger jag bara. Så kanonfina bilder från utflykten. Naturen har verkligen mycket att ge.
Ha det fortsatt gott! /SA

Mimmi sa...

Dina bilder och din text ..det är så härligt att komma in och hälsa på dig här och få läsa och se vad du har fotat :)
kram/Mimmi

Anonym sa...

Hej Bea !
Jag håller nog med om att du fotat en Mindre korsnäbb.

mvh/Hannu