onsdag 3 augusti 2011

Hallonskogen

Augusti med daggvåta ängar, skränande tranor som väcker mig i tidig morgon och ses flaxa ystert på åkern intill. Månne det är den förestående flytten till varmare länder som gör dom upprymda?

I skogen hänger hallonen och väntar på att bli plockade, men tyvärr har de lidit av den vackra torra sommaren och antalet liter bär ser inte ut att bli många för min del i år.

Men oj, så spännande med skogen, den bjuder på ett och annat överraskande, ibland med små rysningar, stundom lite förskräckelse osv. Tror att jag aldrig stött på så många jordgetingar som jag gjort i år, inom loppet av tio minuter har jag förargat dessa ilskna varelser med att trampa ovetandes på deras bon. Ett förskräckligt surr bryter ut och bäst att ta sig illa kvickt därifrån.

Ett annat tillfälle när jag var i hallonskogen (igen), skulle just sträcka handen för att plocka de stora vackra bären såg jag den svarta huggormen ligga där precis intill kvisten i otroligt bra skyddsfärg. Huuu...den har jag stor respekt för, men JAG skulle ha bären och får skrämma iväg den! Därtill har ett par stora skogsfåglar legat under ett par björkar och skrämt nästan slag på mig med sitt enormt tunga flaxande i flykten. Trots små incidenter är skogen en trevlig plats och bär på glassen vill väl alla ha!?


Förresten, har en gåta till mina läsare idag! Jag anar vem denna svarta fågel är, men hoppas ni mina vänner hjälper mig lite med svaret på gåtan!



Svaret: Tretåig hackspett

Ha det gott och var försiktig i hallonskogen!

11 kommentarer:

Urban Rundström sa...

Hej! Visst är det gott med äkta skogshallon. Mums. Den svartvita är en tretåig hackspett, en hona vad jag kan se eftersom den inte har ngt gult på huvudet. /Urban

U Rundström sa...

Hej igen! Sorry för mitt misstag, såg på den sista bilden att den visst hade gult på huvudet. Alltså en hane. /Urban

Stubbetufsa sa...

Hei!
Takk for kommentar hos meg! Kaller du den fylte blomsten for klarkia?
Det stod nemlig klarkia på en pakke, men venninnene mine hevdet sterkt at alt var sommerasalia, og siden de var så like, så tenkte jeg at jeg tok feil.
Derfor kaller jeg alle sommerasalia!

Vi har heldigvis ikke hoggorm her, men på jakt etter multebær (smultron) har jeg blitt skremt av elg som plutselig sprang opp fra liggende stilling og la på sprang. Det var to elgkalver.
Fuglen vet jeg ikke hva er, minner litt om en hakkespett...

Lena/isis sa...

Kommer ihåg sen jag var liten när man skulle med mamma och plocka hallon i skogen . Inget vidare. Men nu tycker jag det låter så mysigt.

Huggorm är inget kul att träffa på.

En hackspett iallafall men får nog fuska och fråga mannen .

Kram

Morten Pedersen sa...

Jordvepsene er sol regel mye mere agresive enn de vanlige så der har du nok vært heldig.

Vi får ta skogen som den er og nyte det som er flott med den.

Mimmi sa...

Jag tror det är en tretåig hackspett du har fått på bild här :) jätte kul att få se den :)
Nu har det blivit mycket kyligare idag .. så vi får se vad dagen har att inbringa sen :)
kram/Mimmi

fjällripan sa...

Jag skulle också säja tretåig hackspett. Vilka fina bilder du fått på den!

Anonym sa...

Tretåig!!! Det var inte illa...bara te å gratulere!!

Här har vi ganska gott om hallon så det har blivit rätt så bra plockat och blåbär är det gott om också och det har vi Läs Ullis) ;-)plockat ännu mer av...idag är det mulet och har regnat en del...

Ha det så gott!

Steffe

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Vackra bilder och en härlig text till det hela. Bilderna på den tretåiga hackspetten är jätte fina, en hackspett som man sällan ser (i alla fall jag).
Mycket vackert fotat.
Må väl
/Ingemar

Mian sa...

Tretåig - härligt!

Att råka på ormar är alltid lika pulshöjande!

Anneli sa...

Mumsigt med hallon .... Såg några buskar i skogen nu i helgen, men bären var alldeles förtorkade. Konstigt med tanke på allt regn vi fått denna sommar. Däremot trivs svampen. Är ingen plockare (kan för lite om de olika sorterna för att våga äta dem. Skulle möjligtvis vara kantareller, men det har jag aldrig sett någonstans.)
Men de är väldigt fina att titta på också:)