söndag 7 augusti 2011

Trängsel

De underbara sommarmånaderna går så fort, alldeles för fort, hinner knappt med ibland. Precis som alla andra har även jag ställt upp mål och önskningar på vad sommaren skall innehålla för att ge den ultimata utdelningen och känslan av att man gjort något trevligt, hinna uppleva naturen på nära håll och naturligtvis umgås med familj och vänner. Det blir en viss trängsel i planeringen med alla önskningar och därtill spelar vädret en stor roll med alla sommar nöjen och dessutom är tiden begränsad. Ljumma sommarkvällar har vi ändå haft gott om i år, ingen klagan, bara en liten resumé på hur allt slutligen blev, en och annan tur på det blå havet som kunde har varit fler, många natursessioner som har varit helt underbara i morgonsolens sken, skogspromenader i tidig vår då alla skönsjungande fåglar anlände. Tyvärr hade jag sjuk vovve då det begav sig och just den tidpunkten blev väldigt minimal, men det viktigaste av allt, att min trogne följeslagare blev frisk!

Nu, när sensommarvindarna drar över vår nord, både ses och hörs flyttfåglarna alltmer, det är en viss trängsel vid rastnings platserna och det blir så oerhört tyst i naturen. Jag saknar redan min lilla Gransångare som ännu för någon dag sedan satt och visslade på sin sill, salt... melodi med något sprucken stämma. Men det kan jag förstå för den har varit otroligt flitig med sina musikstycken.

Även en viss trängsel på Björnlokan kan erfaras, månne det har kallats till stort höstmöte!?

På väg


Trängsel


Välbesökt höstmöte


Trogna lyssnare till sena kvällen



Lev väl

Visst är naturen vacker med alla små inslag? Men varför är inte Nyckelpigan röd som förr?

Ha det gott mina vänner!

16 kommentarer:

Fjällripan sa...

Men så gulligt! Jag har bara sett två nyckelpigor på hela sommaren...Jättefina bilder!

Mimmi sa...

kors i taket .. ja där var det verkligen trång:) jag har nog aldrig sett så många på ett och samma ställe :)
Ja man kan undra vart den röda färgen har tagit vägen
kram/Mimmi

NatureFootstep sa...

fniss, det var nog ett viktigt möte. Jag har nog inte sett så mång på ett ställe förut. Kul bildserie. :)

Ölandsvindar sa...

Vad häftigt med alla små pigor och vad bra de gör sig mot den bruna vissnandeblomman. Nu har vi en härlig tid framför oss när alla turister försvinner och lugnet förstärks ute i naturen. Jag gillar den tidiga hösten.
Kram
Kerstin

Morten Pedersen sa...

Det var mange på et sted. Det er vanskelig å få til gode bilder av disse marihønene pga at de skinner så mye, men det har du jo fått til veldig bra.

Hilda R.B sa...

Tror det var det store sommermøte jeg. Du er heldig da! Nydelige bilder av de har du fått. Ha en riktig god sommer videre.

Christina sa...

Hos mej har nyckelpigorna inte varit denna sommaren, troligtvis pga allt regnande!! Så tack för bilderna!/Christina

i stora drag sa...

Så härliga nyckelpigebilder! :)
Jag har inte heller sett till så väldigt många i år och inte fått en enda på bild, bara den lilla 22-prickiga gula varianten!
Mvh Pia

Kungsfiskaren sa...

Oj, vilka härliga nyckelpiga bilder och så många de är. När det gäller dina reflektioner på våren/sommaren så är det inte enkelt att infria allt man vill göra. Det är lätt att sätta upp mål och så vidare för saker som man skall se och göra. Utan att man sedan hinner med eller just de djuren/fåglarna finns när man är där.

Jag försöker ta dagarna som de kommer och hela tiden försöka göra något "vettigt" av dem så får det bli som det blir.

Skönt att din trogna följeslagare blev frisk!!
Må väl
/Ingemar

Mian sa...

Suveräna nyckelpigebilder!
Så där många har jag nog aldrig sett på en gång.
Jag har nästan inte sett en enda nyckelpiga i år, det kom jag att tänka på nu.

ANNA JONSSON sa...

vilket fint inlägg...med fina bilder på nyckelpigemötet:)härligt
<3

sasfoto sa...

Säger som Anna: vilket fint inlägg! Läste texten ett par gånger och bilderna med alla nyckelpigorna är toppenfina.
Om jag sett två nyckelpigor denna sommar så är det inte mer... Känns som att det är ovanligt ont om både fjärilar och nyckelpigor här omkring i år.
Ha en fin vecka! /SA

Viola sa...

Jeg er lei for at din hund har vært syk, men så glad for at den ble frisk igjen! :) Ja det er trist når fuglene flyr bort fra oss, så veldig trist hver høst.. Heldigvis er det sommer ennå, og jeg håper på godt vær, for her har det vært helt elendig, midt i Norge, har hatt bare ca 15 sommerdager, med grader over 20.. Mye regn og overskyet.. Og man skal ha med seg så mange opplevelser.. heldigvis har vi denne augustmåned igjen..

Så mange marihøner på én gang, det har jeg aldri sett før!! =)

Ønsker deg en fin august! :)
Klem fra meg! :)

Ingen Vanlig Tina sa...

Hej Bea! Min man har nyss hittat din DaggDropp och tipsat mig. Vi har även kollat Naturensvingslag. Vilka fina bloggar! De här bilderna på nyckelpigor är oslagbara! Så många nyckelpiggor på en gång har jag aldrig sett. Gillar dina naturbilder super mycket! Lägger dig i min favoritblogglista :) Ha en skön augusti månad.

Karin sa...

Hej!
Hittade din länk via en fågelsida.
Vilka fina foton, och såhärligt du skriver.
Får jag lägga till din länk på min blogg?
Kram Karin

The Rosegarden in Malevik sa...

javisst går det för fort....suck
nu startar partysäsongen på nytt....
så missa inte..

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan