fredag 14 oktober 2011

Föränderligt

Tänk hur fort tiden går, redan i medlet av oktober! Vår föränderliga natur har bjudit på frost och hårda vindar de senaste dagarna och vi får så småningom vänja oss vid den tilltagande kyliga årstiden. De vackra färgerna försvinner och det mesta i naturen antar en gråskala som inte så värst upplyftande och mörkret är inte heller särskilt roligt, men vi får passa på de ljusa timmarna och fånga ögonblicken.


I samma takt förändras fågelvärlden, stannfåglarna ses alltmer vid de gamla utfodringsplatserna och den första fröladan fylldes på här om dagen och vips så fanns en hel hög med finkar och skalade solrosfrön nedanför ladan. Trevligt med alla matgästerna!

Jag som trodde att det blir skralt med fågelsång- och kvitter när sommaren är över och höstens mörka kvällar tar vid. Så fel jag hade! Jag kan räkna in ett antal ljudliga tonarter från bara den senaste veckan. Pilfinkar, Grönfinkar, Mesar, Talltitor osv och dessutom blev jag riktigt glad över att äntligen få en bild dokumentation på de söta Stjärtmesarna som rör sig då och då i flockar med svagt ett klingande ljud.


Stjärtmes




En söt liten dunboll som jag hoppas besöker mina bjudningar i vinter.

Ha ett trevligt veckoslut!

9 kommentarer:

Lasse sa...

Fina bilder å fin text! Stjärtmesarna är underbara små "pingisbollar" med lång stjärt. Här har jag också börjat mata, men får inte se stjärtmesarna tyvärr. Trevlig helg !

Nette Cecilia sa...

Fin bild på stjärtmesen ,nu blir det nog bara kallare o kallare ,en varm kram ,Nette

Ninne sa...

Jag har haft en härlig stund- jag har NJUTIT dina bilder o fina ord. Du fångar dina besökare på så underbara bilder, o det är såå gott att få dela dina upplevelser. Vi har haft lite små gäster här också o härom dagen var ett gäng Talgoxar, Koltrastar, Blåmesar o Pilfinkar här på samma gång. Precis som de hade stämt möte, o mitt i allt kom lilla Rödhaken också. Han har ju varit här o pratat så fort Gubben har klippt gräs el. vi har varit i ngn rabatt o rotat.. Jag lyckades ta ETT bra kort på den, genom fönstret. Ja ja Tur att jag kan fröjdas åt dina
Stor kram Ninne

Hilda R.B sa...

Nydelig høstbilde. Og så har du bilde av stjertmeisen, den er så søt!!!! Godt jobbet!
Ha en riktig god helg til deg.

Magia da Inês sa...

°º✿ Olá, amiga!
º° ✿✿♥ ° ·.
Passei para admirar suas fotografias.
°º♫ Esses pássaros são graciosos.
°º✿ Bom fim de semana!
º° ✿♥ ♫° ·.
Beijinhos.
Brasil ♥♥•˚。
°° 。♥。
♥•˚。˚

Mimmi sa...

Tänk .. jag vill ju så gärna ha stjärtmesen hit ..men de kommer inte till vårt mat ställe tyvärr.
Det var riktiga underbara bilder du har på dom här och även på det vackra lövet :)
kram/Mimmi

Torunn sa...

Flott macro av det røde fine høstbladet.

Anonym sa...

Åhhh...stjärtmesarna...dom är ju bara för underbara!
Dem får jag åka en bit för att få se...har dem inte här hemma.

Ha en fin dag!
Här regnade det för en stund sen men nu har solen tittat fram lite och det blir en lite sväng ut!
P.S. Hade några sidensvansar alldeles nyss! Kul!

Steffe

Karin Fransson sa...

Jag tog också fram fågelmaten nu i veckan. Hoppas på besök av stjärtmesarna i år igen, de är så söta.
Ha en skön helg!