tisdag 8 november 2011

Drama vid fågelmatningarna

Grå november och det blir allt svårare att hinna fånga dagsljuset, om det mot förmodan råkar finnas tillräckligt ljus efter arbetsdagens slut. Trots skymningen får jag i vanlig ordning göra mina rundor för både påfyllning av frön vid fågelborden och lilla vovven som bara väntat på att få en nypa frisk luft och "nosa av" spåren i vägkanten.

Precis i samma ögonblick som jag hämtar mitt spann med fågelmat, kommer Sparvhöken svepande i en stor cirkel och siktar in sig på en i hopen av Grönfinkarna. Tydligen blev den utan denhär gången och lämnade sittandes på en sten lite snopen och skymningen som redan kunde anas, kamouflerar fågeln ngt oerhört fint. Sparvhöken upptäcker mig ganska omgående och flyttar position upp i en björk, för att sedan segla iväg bortåt och kommer säkert igen. Det här var säkert tredje gången redan i höst jag iakttagit den!!

På min promenad längs stranden kunde jag konstatera att videbuskarna har svårt att veta om det är vår eller vintervila som gäller, ty en del var fulla med små duniga videkissor och man blev själv lite undrande. I stranden simmade familjen Stor skrake, fångade småfisk, badade och verkade lekfulla. Plötsligt blev det bråttom och flykten till en säkrare badplats förelåg.
Trots grå vädret, brist på ljus och oskärpa, fångades jag av dessa flyktbilder.



Nu är det dock slut på höstkalaset i fruktträdet och det har varit ett nöje att följa aktiviteten och den mängd fåglar som låtit sig väl smaka. Tyvärr såg jag inte enda enda Sidensvans i år!


Mer om det nästa gång!

Ha det gott!

17 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Panorering av fuglene. Stilig! Det siste bildet av bærene ble råfint, fin bakgrunn også. Nydelige høstbilder.

Nette Cecilia sa...

fina bilder på fåglarna ,den där höken brukar vi också se här ,kram Nette

LindaElm sa...

vilka action kort :) man känner farten i dom:) den sista bilden var riktigt fin.. fina färger, härligt ljus och skön bakgrund.

Trevlig kväll!

Faylinn sa...

Vilka fina bilder..Trevlig kväll

Mimmi sa...

Vi har inte sett sparvhöken här och jag är inte så himla ledsen för det :)
Det var mycket fina och stiliga bilder du visar upp här idag :)
Oj Skall du lämna in den .. ja då blir det alltid så .. att man får se något som man ABSOLUT skulle vilja fota ..när man inte har kameran :)
Jag har lärt mig att göra kameran ren själv .. så det känns ganska bra:)
Jag har gjort det några gångar nu :)
kram/Mimmi

billan sa...

Dina fina ord och vackra bilder gör att jag liksom "sugs med" in i din berättelse....Underbart!
Må så gott!

Laila sa...

Det første bilde er kanonbra.Liker også bilde nr tre.Ha ei fortsatt god uke.

Ninne sa...

Tack för din fina bild o berättels
Kram Ninne

Tiger sa...

Vackra bilder! Och så fint du skriver om din promenad...

Här hade vi äntligen en solig dag i dag!

Hösthälsningar
Elisabet

Viola sa...

Disse fluktbildene kunne ikke ha blitt bedre!! For et vakkert "lys"! Helt utrolig!! =) Og bærene som henger der foran den duse bakgrunnen, nydelig! :) Synd sidensvansene ikke kom.. eller at du ikke fikk sett dem..

Klem fra meg! :)

Fjällripan sa...

Gillar också de första flyktbilderna härlig rörelse och fina färger! Rönnbärsbilden är också vacker. Här har det inte heller varit några sidensvansar...hade hoppats på besök av dem :)

Christina sa...

Känns bra att ha börjat mata fåglarna igen! Roligt me3d lite liv och kiv runt husknuten!/Lila-Christina

i stora drag sa...

Så härliga flyktbilder du fick!
Bärbilden blev jättebra den med!
Ha en fin höstvecka!
/Pia

Lasse sa...

Fin berättelse och underbara bilder Bea !! Flyktbilderna är magifika. Häng upp dem på väggen !!

Mimmi sa...

Hej igen :)
Vi har haft så dimmigt och mulet och grått här i nästan två veckor .. så vi blev som små barn på nytt när solen nu kom ..och den visade sig från sin bästa sida .och vindstilla var det också ..perfekt :)
kram/Mimmi

ANNA JONSSON sa...

jag tycker det kan bli så vackra kort där det verkligen ser ut som en målning..bilderna på fåglarna är väldigt fina tycker jag! hälsn.anna

NatureFootstep sa...

jag gillar också dina bilder. Särskilt den första. Härligt fartigt och fin färg på den.