måndag 21 november 2011

Frukost med drama

Dagen börjar med frukost som de flesta andra, sitter förnöjt vid mitt köksbord och dricker ur mitt kaffe, blickar ut genom fönstret då och då, det skymmer fortfarande men några fåglar kan anas i trädet utanför. Tänk att de små liven har samma vanor som oss människor, efter nattens mörka timmar skall magen fyllas för att orka med dagens nödvändiga vingslag och framförallt att klara överlevnaden.

Plötsligt händer det, i ett svep ser jag Sparvhöken närma sig sin frukost på ett helt annat sätt än mesarna och finkarnas mera stillsamma närvaro. Sparvhöken gör en snabb cirkel och sätter sig på min "Välkommen sten". Ja, hur välkommen den är kan ifrågasättas, men vi betraktar varandra med ett par meters avstånd genom glasrutan en bra stund och betraktande tar snabbt en annan vändning och i klorna hänger lilla Grönfinken som gömde sig bland mina höstkrukor.
Nu var det andra räden på två dagar i följd som jag bevittnade tilltaget och jag får ge mig, frukosten intas på olika sätt här i världen! (Tyvärr, inga bilder för det var alldeles för mörkt ute).


En verkligt grå dag för Grönfinkarna som har varit många till antalet hos mig i höst.


Helgen har förövrigt bjudit på flera minusgrader och det blev en morgon med vacker glöd, gnistrande träd och rimfrost i naturen.





Hoppas jag slipper drama frukosten framöver, nöjer mig så gärna med solrosfrö ätande småfåglar och i övrigt lite solglitter på varje strå.

Må gott!




19 kommentarer:

LindaElm sa...

kanske inte det man önskar till frukost men ändå kul att få se den på så nära håll :) får hoppas ditt intag av frukost bara består av dom små att titta på:)

fina bilder med härligt ljus. här har man inte fått möta frosten än.

Laila sa...

Vakre bilder.

Tristan sa...

De skal jo ha mat de også. Andre flotte bilder har du jo også fått til her i dag.

Hilda R.B sa...

De er sultne rovfuglene også. Det var en her i går hos meg også, tok en gråspurv. Dette er ikke noe koselig, men det er dyreverdnen.
Du så fine rimfrostbilder du har tatt. Nydelige var de.

Karin Fransson sa...

Så vackra bilder!
Jag har också många grönfinkar hos mig i höst. Och helgen som gick hade jag bergfinkar. Inga foton på dem, tyvärr.

Ninne sa...

Det är lite sorligt, men så är livets gång. Håller med att man helst vill slippa o se det. Det är bättre med de små liven som bara kivar om samma godbit!!
Fina bilder som vanligt. Kram Ninne

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder ,om även ett oväntat drama .kram Nette

cooking-love sa...

Preciosas fotos¡¡¡
besos
lg

Christina sa...

Än så länge har vi klarat oss från rovfåglar. Men dom är ju också hungriga, så dom dyker säkert upp. Duvorna brukar råka illa ut här./Lila-Christina

i stora drag sa...

Himla fint ljus i dina frostiga bilder! Tråkigt med grönfinken, men så är det ju, att alla ska leva, även sparvhökar!
Ha en fin dag!
/Pia

Fjällripan sa...

Jättefina och härliga bilder! Frost är så vackert! och även om det är tråkigt för småfåglarna att sparvhöken kommer till deras frukostbord, så skulle jag gärna vilja se en på så nära håll...

Viola sa...

Huff.. sånn kan det gå og ja- dessverre! :( Men alle trenger mat.. men jeg tror jeg hadde viftet den bort med mine armer.. jeg klarer nok ikke alltid å la det gå "naturens gang".. Grønnfinken er en fin fugl og et fantastisk bilde med den grå bakgrunnen! :)

Her hos meg er frosten totalt fraværende..

Klem fra meg! :)

Viola sa...

Hm.. jeg ser at klolletiden under kommentaren ikke stemmer..

Viola sa...

klokketiden! He he

Mimmi sa...

Ja det är inte kul att få sitta och se sånt ..men som du skriver .. alla måste ju få äta .Vi har sett Sparvhöken här ..men inte lika nära som förre året ..tack för det :)
Jätte vackra bilder från dig idag igen :)
kram/Mimmi

Ölandsvindar sa...

Visst reagerar man och tycker synd om småfåglarna som hamnar i hökens klor. Men det sägs att det huvudsakligen är sjuka och försvagade fåglar som råkar illa ut och det kanske besparar dem en långsam svältdöd. Och de vackra rovfåglarna har det oftast kämpigt med många misslyckade försök innan de får tag på ett byte.
Kram, kram
Kerstin

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Ja jag vet..att naturen styrs av detta men det skär i mitt hjärta..så vi tar lite roligt istället..hade också turen att få se en flock med Rapphöns..vilandes i en klunga ute på öppna fältet..så det blev ett vackert minne..ha det..Maria

ANNA JONSSON sa...

åhh vilka vackra bilder<3 inte roligt med sparvhöken:-( det är ju deras natur..men det gör ju ont ändå eklart:-/..men det är ju naturens lag,det är ju dessvärre så.. varm hälsn. till dig

elcamperoinquieto.com sa...

Nice pics and beautifull bird feeder!
Saludos.