lördag 19 november 2011

Nu...

... kommer vintern om man får tro meteorologernas väderprognos. Natten blir frostig och vacker, stjärnorna gnistrar på den mörka kvällshimlen, vintern verkar vara i antågande om vi vill det eller ej.

Fjärden har för någon dag sedan lagt en tunn, tunn isskorpa och ännu igår hörde jag svanarnas ystra tillrop och jag undrar faktiskt hur länge till de håller ut?
Iakttog dock en större mängd svanar i en vik idag och månne de känt av den alltmer tilltagande kyliga vinterluften och gjorde sig beredd på en tur söderöver!? De har i alla fall härdat ut länge i år!

Slut badat är det snart också för Storskraken som passar på att ta ett sista dopp i den bleka höstsolen häromdagen och putsade fjäderdräkten i "skuggan" av några strån.


En liten överraskning fick jag i veckan, en stor flock Rapphöns (10 st) kantade min väg och de lät sig dokumenteras en god stund, innan de försvann ut på åkern.






Trevligt med små överraskningar!

Ha en fortsatt trevlig helg!

16 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

rapphönsen är kuliga fåglar ,svanarna kan nog börja ge sig av nu ,hörde deras rop ännu idag ,ha det så bra ,Nette

Lasse sa...

Rapphöns ser jag aldrig här nere så det var ju kul att skåda. Här hos oss regnar det och är 8-10 plus....Ingen vinter i sikte ännu...

Sami sa...

Hej!
Vad fin blogg du har Bea ;). I somras åkte jag förbi en åker där jag fick syn på två rapphönor och visst älskar man när det kommer upp överraskningar!

/ Sami

Tristan sa...

Morsomt med disse Rapphönsa.

LindaElm sa...

härligt skrivet av dig som vanligt ;) och vilka fina bilder. dom små rapphönsen var ju bara för söta.

fortsatt trevlig söndag:)

Mimmi sa...

Det var inte dåligt :) Det är jätte kul när man får sådana överraskningar :)
Det var jätte fina bilder :)
här har vi inte vinter ..än .. som tur är :)
kram/Mimmi

billan sa...

Väntade vinter idag...men den låter vänta på sig. Varmgrader, grått och småregn här......inte alls trevligt.
Vilken trevlig överraskning med rapphönsen, sånt blir man glad av!
Ha en skön kväll!

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder på de vackra rapphönsen, en fågel som man nästan aldrig ser här där jag bor.
Ha en fin kväll
/Ingemar

Mian sa...

Åh så fint med söta små rapphöns - trevliga fåglar!
De har så fina färger tycker jag.

Åsa! sa...

Så vackra bilder du tar Bea! Brukar ni ha snö såhär års? Vi har ju haft det ovanligt varmt hela hösten och ovanligt lite blåst, jag kan inte fatta att vi redan har första advent om en vecka!

Ha det gott Bea! / Kram

ANNA JONSSON sa...

vad mysiga bilder på det fina små liven (våra bevingade vänner<3 ) ja,vi får se när snön behagar att visa sig...iallafall här där jag bor..just nu lyser den med sin frånvaro:-( men där du bor är det nog större chans?! hälsn.anna

Fjällripan sa...

Så kul med rapphönsen :) De har jag aldrig sett i verkligheten. Härlig bild på skraken också, fina färger.

Hilda R.B sa...

Så flotte bilder av rapphøns. Disse har ikke vi her. Det var mange også... Alltid artig når en får slike møter.
Ha en riktig trivelig uke til deg.
Hilda

Laila sa...

Trivelige bilder.

Viola sa...

Så spesielt vakkert dette første bildet! Og artig å se rapphønene, det er ikke vanlig syn her hos meg! :)

Ja går stadig mot vinter.. tror jeg.. men her hos meg kjennes det ut som våren er på vei faktisk.. Det regner og er 8 plussgrader.. I går hadde vi så tykk tåke, da var jeg ute med bilen og hadde vanskeligheter med å kjøre- pga all tåka! Men kamera? Det ble hjemme :/

Ønsker deg en fin uke! Klem fra meg! :)

Blogger sa...

If you're searching for the best Bitcoin exchange service, then you should pick Coinbase.