tisdag 1 november 2011

Saknar solljuset

Tidig morgon och mörkret omfamnar fortfarande varje trädgren, inte den minsta strimma ljus kan anas förutom några lyktstolpar som gör sitt bästa för att lysa upp världen.
Men precis när mörkret lättar upp en aning och dagen börjar randas, infinner sig mina små bevingade vänner som skall ha sitt morgonmål på fågelbräden. Trevlig underhållning, att betrakta kampen om de godaste och fetaste fröna!

Hösten,vintern och de mörka kvällarna ger visserligen tid för annat och framförallt vila, men saknar verkligen ljuset. Grå himmel och regn blir väl ingen glad av, men förresten, vi har ett otroligt varmt väder såhär i början av november och det kan väl uppväga en del av den mörka årstiden.

Skymningen faller allt tidigare om kvällarna och ett gulnande löv hänge kvar och blänker till i den bleka kvällssolen.


Visst var det bättre förr, när solen stod högt på himlen och ljuset var underbart med en stundom svalkande skugga och fåglarna höll ett par aktivt vakande ögon på alla faror som lurar.

Skärpiplärka

Ev. en sångare av något slag ?

På skogspromenaden sjöng fåglarna de vackraste locktoner och stundom varnades om min ankomst.

Slåtterblomma (Parnassia palustris)


Blomman från sommarens strandängar.




Saknar solljuset som lyser upp och gör allting så vackert!

Må gott!

13 kommentarer:

strandskatan sa...

Ja... det gör vi alla nu... Dagarna är sååå korta nu... Hos mig var det ganska mörkt idag, men ovanligt varmt... Hoppas solen kommer till dig snart :)
Härliga bilder, blomman är bara bedårande vacker
Hälsningar Halina

Hilda R.B sa...

Synes ikke det er dager mer jeg. Mørkt når den drar og det er mørkt når en kommer hjem. Håper på masse lys i helgene, men da blir det regn... Da må en være kreativ inne tenker jeg.
Nydelige bilder som får en til å tenke på lysere tider.
Ha en flott dag i morgen! (Håper du får sol...)

Laila sa...

To nederste bildene liker jeg.Ønsker deg en solrik og vakker fotonovember.

Nette Cecilia sa...

Dagen går nog fort nu inget fotoljus heller ,man ser nog vilka bilder som är från nutid o vilka som är från dåtid,kram Nette

LindaElm sa...

Du skriver helt underbart. Jag vet inte vad det är men du formulerar dig på ett sätt som jag blir tagen av:) och självklart har du även lagt upp väldigt fina bilder:)

Karin Fransson sa...

Jag saknar också solljuset alldeles förfärligt! Hela mitt väsen protesterar mot mörkret.

Mimmi sa...

OH... så vackra bilder du har här ..du har fångat dessa motiv perfekt med ett perfekt ljus i :)
Ja nog saknar man sol ljuset.. här har vi haft sol 2 dager på två veckor annars har det varit så mörkt tidigt på dagen att man kunde tro att klockan hade varit 17. istället för 11 på förmiddagen.
kram/Mimmi

Fjällripan sa...

Men du vilken underbar bild på blomman...och den lilla lärkan är så fin!
Ja nog känns det mörkt om kvällarna nu...men lite mysigt är det också :)
Ha det bra!

sasfoto sa...

Vackra bilder och en text som jag till fullo instämmer i. Jag gör som du - saknar redan ljuset!
Ha en go fortsättning på veckan! /SA

i stora drag sa...

En till som saknar solen kommer det här! Men man får försöka att inte deppa ner sig, även om det är svårt ibland.
Jag vet nog inte riktigt hur långt upp i landet du bor? Bor ju själv i Skåne, men även här trillar bladen för fullt nu. +11 var det i morse.

Fina bilder som vanligt! Speciellt blomman, för jag tänker på vitsippor. Det kanske är en sådan?
Ha en bra vecka!
/Pia

Tristan sa...

Ja, her er det grått og trisk også. Veldig flott det første høstbildet ditt.

Mimmi sa...

Hej igen.
Nu saknar jag verkligen sol ljuset .. nu har det varit mörkt i två dagar .. jag vill i alla fall ha lite ljusare ute ;)
Det är bara att hoppas på morgon dagen ..igen...
hoppas att du har fått lite sol hos dig :)
kram/Mimmi

Viola sa...

Det er vakkert det du skriver her.. både vakkert og vemodig.. For jo, jeg husker fuglene som sang på mine skogsturer.. så muntre og glade.. Og nå er det mørkt.. Så alt for mørkt på dagene.. Så kontrastfylt.. for bare noen måneder siden..

Vakkert bildet av de visne bladene som henger der! Og fuglene fra i sommer, det er godt å ta frem minner.. Jeg kommer nok til å gjøre det jeg også innimellom.. :)

Men den blomsten helt til slutt her - den er bare så helt FANTASTISK!! :)

Klem til deg! :)