torsdag 29 december 2011

Ett sommarminne

Kvällssolen lyste ännu från en blå himmel, det var en oerhört vacker sommarkväll, fåglarna sjöng och allt andades riktig sommarkänsla. Det var då som jag tänkte, nu eller aldrig skall jag söka reda på en fågel i vassen! Där bland de höga gamla vasstråna som bleknat i färgen och fått en mera guldgul ton. Söker mig över stock och sten på vingliga ben, till en början ner i diket, upp igen och ut på ett mera osäkert underlag, det sprakar och knakar i de gamla vassrören. Dammigt så det förslår, nu gäller det att lyssna, spana och stå stilla! Borde ha en utsiktsplats för pejla lite fågellivet. Nu så..., tyst, jag hörde ngt, ett intressant sjungande läte och en snabb flyktig rörelse i vassen på avstånd. Vem var det?

Precis i det ögonblicket glömmer jag allt besvär med myggen som är så infernaliskt elaka och stör hela stunden av nyfikenhet och ögonblick att minnas. Får lov att göra en lövpiska för att hålla små stickande varelser på avstånd och smyga försiktigt fram till videbusken i skydd av lite grönska. Oj, så blött, här var det lite förrädiskt och får ta små steg och upp stiger en illaluktande sjöbottenstank.

Plötsligt ser jag Fiskgjusen ovanför i den blåa skyn med cirklande rörelser, jasså, den fiskar här på grunda vatten också! Nu då, skall jag ha turen med mig och fånga den skönsjungande
sångaren? Ack så svårt, hur jag än fokuserade lyckades jag inte dokumentera ngt den första kvällen. Men nya tag en annan dag och lyckan var total när den äntligen visade sitt rätta element i sjungande posé bland den gulnande vassen.

Med det här sommarminnet kan jag påminna Er kära fågelvänner, om att det är bara några månader tills de första drillarna kan höras igen! Fågeln på nämnda tur, pantar jag på ett tag ännu!

Min bild från tidig vår, får illustrera det gamla året och klivet in i ett nytt år med nya möjligheter.


Får önska alla mina läsare, följare och vänner ett riktigt

Gott Nytt År 2012!

17 kommentarer:

Mimmi sa...

Men ojoj så underbart du har skrivit här :)
Och ja .. i vissa stundar när man skall kolla efter motiv .. då märker man inte alls att det är en massa mygg .. eller om det är kallt och sånt :)
Det var en underbar bils på de två sångsvanar :)
Gott nytt år till dig och dina nära och kära också :)
kram

Nette Cecilia sa...

Här har det varit vår hela tiden ,svanarna hade sådant ljud dagen före julafton att jag önskade att dom varit tysta för en gångs skull ,har inte sett dom på några dagar nu så jag undrar om dom blåst bort ,Gott nytt år till dig med ,Nette

Hilda R.B sa...

Nydelig skrevet. Flott bilde som gir et lite håp om lysere tider. Godt nytt år til deg og dine.
Hilsen Hilda

Ninne sa...

Först riktigt GOTT NYTT ÅR till Dej
När jag läste inlägget o ser de fina svanarna på G så tänker jag på dej vid flera tillfälle på kvällarna. Vi har några svanar - antalet varierar, ibland bara två, men upp till åtta st har vi räknat.-- kommer flygande häröver varje kväll ibland i nästan rent mörker, så man bara hör dem. Har ett kalkbrott med stora dammar, 4 km härifrån där de troligen övernattar o så finns det bra betesmarker 4 km på andra hållet.
Hoppas ngn gång få dem på foto, men det lyckas nog inte. Jag får njuta av dina
Massor med nyårskramar till Dej
Ninne

Torunn sa...

For et søtt par :) Herlig bilde :O) Ønsker deg også et godt nytt år, det er like om hjørnet nå!

totto sa...

Fint skrivet.. å vackra svanar

Fjällripan sa...

Du är så fantastiskt duktig på att skriva! Nu blev jag ju nyfiken på att se vad det var för en fågel du hittade...:)) Härlig bild på svanarna iallafall!

Önskar dej ett gott nytt år också :)

Lotta sa...

Vill också önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR och tacka för alla underbara bilder du delar med dig av och allt fint du skriver.

Lasse sa...

Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!

femfemman sa...

Tittar in på din blogg via hållplats Åhus och finner de vackraste bilder.Ett härligt sommarminne får mig att återigen längta till sommaren. Jag längtar f.ö. alltid till den ljusa årstiden. Men idag ser det ut att bli ljust under den ljusa delen av dagen...
Tack för fina bilder.Återkommer till dej!

LindaElm sa...

du skriver ju sååå underbart :) och vilken längtan till sommaren man fick;) härlig bild.

Önskar dig en trevlig kväll och en underbar nyårsafton!

i stora drag sa...

Hej Bea!
Tack för din kommentar igår och så kul att få se sångsvanarna på en vårbild här hos dig! :)

Ja, det är verkligen en märklig vinter detta! Lite oroväckande tycker jag nog, eftersom det pratats så mycket om den globala uppvärmningen av vår planet.

Undrar vad det var för fågel du spanade på? Får väl ge mig till tåls.
Ett Gott Nytt År önskar jag till dig! Kram Pia

Kungsfiskaren sa...

Underbara bilder och välskriven text som vanligt.
Gott Nytt År!
/Ingemar

Hannu sa...

Gott Nytt År !

Viola sa...

Ååå Bea! Noe så vakkert og *enormt*!! :) Og nå-- er vi snart inn i et nytt år.. og jeg ønsker å takke deg for alle de fine kommentarene og gleder meg til å følge deg videre! :)

Ønsker deg et riktig godt nyttår med nyttårsklem fra meg! :)

Anki sa...

Gott Nytt År!
Ska bli spännande att följa din blogg, som jag i och för sig hittade för några månader sedan, men tappade bort...
Från och med nu är jag en ny "följare" :)
Hälsningar
/ Anki

S-A Sandberg sa...

Skönt att få lite känning av sommar i ditt härliga blogginlägg!
Ha en god fortsättning och lycka till med fotograferandet!
/SA