tisdag 13 december 2011

Svartmes och fågelmatning

Elva nätter kvar till jul, det är Luciadagen och förstår att det råder bråda tider överallt i hus och hem. Jag känner mig rätt bekväm efter flera dagars ledighet och skall ta mig en tur så småningom i det töiga vädret. Det finns visst inte dåliga väder, bara illa valda kläder för tillfället. Just precis, gummistövlar och regnrock är vad som behövs idag. Den vita snön som föll, verkar töa bort och det är ju lite trist med tanke på ljuset som jag väntar på!

Igår på morgonen när (molniga) dagen höll på att gry, fick jag ett verkligt skådespel från köksbordet, en Nötskrika som med all kraft i världen försökte få tag på absolut minsta bjudningen jag hade för tillfället. Ur den egenhändigt gjorda spiralen kämpade hon med alla balansakter som kan uppbringas utan att lyckas. Nu var ljuset "uschligt" och iso- talet högt och därmed gryniga bilder, men hoppas ni ser det roliga i alla fall!




Någon kommenterade om alla olika varianter med fågelutfodringar, men spiralen har jag gjort själv, bra med den är att de små bitarna faller just ner i struten och de större kan fyllas på ovanifrån.
Enkelt kan du med stadig järntråd vira kring en flaskhals, hårt och tätt! Dra sedan av spiralen och dra med en tång ut i jämn spiral försiktigt. Vrid till bottnen med yttersta trådändan. Vik en ögla av andra ändans tråd för upphängning.

Klockor har jag naturligtvis fyllt med fett och frön och det går utmärkt att återanvända år efter år.

Matningen ja, den kan serveras på olika sätt, men idag såg jag världens finaste bjudning, en bloggvän som har en stor förmåga att skapa och göra allt så vackert. Kika in här om du vill se!



Grått och åter grått, är som sagt vädret och även fåglarna verkar gråa idag!
Svartmesarna är långt flera till antalet hos mig i år än i vanliga fall. Trevligt med pigga och orädda mesar!

Nu blir det frisk luft och regnstänk på näsan för min del!

Ha en ljus och fin Luciadag!

10 kommentarer:

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Ja, nog behövs det bra kläder om man skall ge sig ut nu. Det är så härligt att sitta vid matningen och titta på sina vänner. Vi bor inte till så att vi kan förvänta oss svartmesar på "hemma" matningen.
Ha en fin lucia!
/Ingemar

Hilda R.B sa...

Den er vakker da og så liten. Utrolig at de klarer den harde vinteren. Flotte bilder av den!

Torunn sa...

Kjempesøte og fine bilder :o)

LindaElm sa...

härliga bilder. det är kul att se vilka talanger fåglar har för att få tag i sin föda:)

Mimmi sa...

Vi har tyvärr inte sett till några Svartmesar här .
Det var väldigt som den nötskrikan kämpade hårt där :)
Jag tyckte du fick jätte bra bilder ..inte något att klaga på :)
kram/Mimmi

Ninne sa...

Vilket jobb för lite mat? Ja jag vet att du ger dem allt mer så det är inte konstigt att du har extra besök av både den ena o andra.. Hoppas du får bättre väder men det blir väl inte förrän du ska jobba??
KRam Ninne

Per-eric sa...

Kul att titta på vilka fåglar som dyker upp på matningen, fin svartmes (men inte ringmärkt ;)).
/Svahn

Fjällripan sa...

Härliga bilder trots det tråkiga ljuset :) Här har vi det samma och nästan all snö har försvunnit...så trist! Fint tips på spiralen :)

Ha en bra dag!

Åsa! sa...

Ja man ser verkligen hur den kämpar för maten din nötskrika! Ibland är inte fotokvaliten det viktigaste, utan att man är framme med kameran det där ögonblicket som är speciellt!

i stora drag sa...

Hmm, ja det var jag som kommenterade om olika talgbollshållare :) Det var ju riktigt fiffigt av dig att ha gjort en egen variant! :)
Fågelbilderna var det inget fel på heller!
/Pia