söndag 29 januari 2012

Gårdskryss

Att räkna fåglar tillhör en årligen återkommande händelse, då alla fågelarter registreras vid våra fågelmatningar. En dag då man hoppas att vädrets makter visar sig från sin bästa sida, med sol, lagom vinterkyla och naturligtvis en och annan trevlig iakttagelse vid fröautomaterna. Men inget av detta tillföll mig idag på min allra första "räknardag". Kylan var alltför påtaglig och fåglarna var inte lika aktiva som i vanliga fall och dessutom ingen mera sällsynt gäst heller som de flesta räknare kanske hoppas på.

Tofsmes den 8.2 -11

Nej, Tofsmesen lyste med sin frånvaro, likaså Gulsparvarna var ur synfältet, Pilfinkarna såg jag inte på hela dagen och Gråsiskorna har inte setts till på länge. Nåväl, mesarna är många och räcker till!

Gråsiska 6.2-11

Talltita den 12.3-11

Trevligt i alla fall med gårdskrysset och de bevingade trädgårdsgästerna!

Önskar mina läsare en trevlig vecka!

9 kommentarer:

Karin Fransson sa...

Söta små vänner!
Hur skiljer du Talltitan från Entitan? Jag kan det inte.

Lena/isis sa...

Åååå vilka söta bilder. Kram

Mimmi sa...

Det var kanon fina bilder :)
Tofsmesen .. den har jag bara sett en enda gång här tyvärr.. Nej jag räknade inte för det är svårt att räkna dom här .. det kom 20 Grönfinkar..de flög iväg ..det kom 15 . och så vidare..det är svårt att få till antalet på ett ungefär ..så jag gav upp :)
kram

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder av småfuglene. Så fint lys du har. Fikk ikke telt fuglene i helga, var på tur. Får prøve i løpet av uken.
Ha en trivelig uke til deg!!!
Klem fra Hilda

LindaElm sa...

dom är för söta våra småfåglar. och du har fångat dom jätte fint :)

S-A Sandberg sa...

Fina fågelbilder!
Ha även du en fin vecka!
/SA

Ölandsvindar sa...

Det är så typiskt för fågelräknarhelgen att det alltid är mindre med fåglar just då. De små söta gråsiskorna håller sig borta från min trädgård ännu så länge men grönsiskor har jag fullt av.
Kram
Kerstin

i stora drag sa...

Hej!
Så fina fågelbilder, speciellt den sista var det så fint ljus i och som den poserar med jordnöt i näbben! :)

Räknade inte några fåglar, knappt lönt så lite som här har varit hela "vintern". Däremot såg jag en massa gäss av olika slag komma flygande och slå sig ner på åkrarna.
Ha en fin vecka! /Pia

Viola sa...

Nydelig så nydelig!! Jeg likte alle sammen, men fant favoritten (om det er lov) i nr 3!!