onsdag 4 januari 2012

God fortsättning...

... på det nya året! Hoppas det inletts angenämt, kanske rentav med lite nyfallen snö som vi äntligen begåvats med och nu ser jag framemot en liten sol och några sköna vinterlandskap i fokus. Det chanser lyser dock med sin frånvaro än så länge.

Jag får väl lov att fortsätta där jag slutade det gamla året med mitt sommarminne och vad kan passa bättre än att sjunga vackert på årets första inlägg?

Jag lyssnar in en skön fågelsång med ett frenetiskt ljud som höres mellan den täta vassruggen i den vackra sommarkvällen och undrar smått, var kan den månne sitta? Det var sannerligen inte lätt att upptäcka den, men med uthållighet och tålamod kan man lyckas och får min belöning, trots besväret med alla myggorna och inte minst värmen. Plötsligt flög den fram på ett relativt nära avstånd, satt länge och väl på ett gungande strå. Inte lätt att fokusera, dels för rörligheten och dels för den täta vegetationen. Får lov att finna fokus på bästa sätt mellan alla vass-vippor och där sitter den med vidöppen näbb och sjunger så det ljuder över fjärden. Lycka!

Sävsångare



Efter ett tag drog den vidare längre ut och kunde iakttas på lite högre nivå. En ljudfrekvens här.

Därtill cirklade Fiskgjusen ovanför och höll mig också vaken på den.


Ett vackert sommarminne och jag ser framemot sommarens sköna kvällar, men innan dess en frisk och härlig vinter!

Må gott!

13 kommentarer:

S-A Sandberg sa...

Gott somrigt inlägg.
Vet inte om det är vinter eller sommar hos mig. Blåser som attan gör det och det är inte långt mellan regnvädren...
Ha en fin fortsättning på det nya fotoåret! /SA

Mimmi sa...

Härliga bilder :) Du är otrolig bra på att fånga motivet när det är som bäst :)
Jag har varit ute när det är grått och mulet..det kan bli häftiga bilder det också .. man slippar göra om bilderna till svart vit . för det blir de ju ändå ;)
kram

Hilda R.B sa...

Deilig å ta frem sommerminnene. Fine bilder av sivsangeren. Så fin mijøskildring av de.
Tusen takk for sommerbildene.

Fjällripan sa...

ÅÅå vilken lycka!! Vilken vacker fågel och jättefina bilder fick du av den!! Här snöar det, men det är så varmt att det bara blir slask o blask.../ Susanne

i stora drag sa...

Sån liten söting och vilken varierande sång den hade!

Fina bilder fick du också av den i vassen! Ja, fiskgjusen längtar jag också att få jaga med kameran!

Svar: Jag har aldrig sett någon hök ta ett byte! Skulle vara hemskt, men intressant!
Kram Pia

LindaElm sa...

vilken fin fågel tror aldrig jag sett någon sådan:)

Urban Rundström sa...

Hej! När man ser dina bilder och läser texten så ser man verkligen fram mot sommaren. Och jag hör verkligen sävsångaren låta ur vasshavet. /Urban

Karin Fransson sa...

Härligt inlägg med skönsång o allt. Sommarlängtan gör sig påmind. Men först lite vinter, hoppas jag.

Viola sa...

Du verden for et langt og deilig lydklipp! Vet du, at jeg fikk en fuglebok med lyd fra min kjære! :) Jeg ble såååå glad! :)

Så flott at du fikk tatt bilder av sivsangeren som var så vanskelig å få øye på.. og kjempeflotte bilder har du fått av den! :)

Javisst- vi *gleder* oss til sommeren. Men jeg vil ha *våren* først, for jeg er veldig glad i den!

Takk for at du viste oss dette Bea! :)

Klem fra meg! :)

billan sa...

Underbart sommarminne....du är en mästare med kameran!
Tack för fin historia och vacker fågelsång.
Må så gott!
Kram

Lasse sa...

Vackra bilder o en underbar text! Mästerligt !

Anki sa...

Härligt sommarminne - fina bilder och så trevligt att få lyssna också... tack för det!
Ha en bra trettonhelg!

Kungsfiskaren sa...

Hej Bea!
Dina bilder och din text är så berättande och målande. Det känns nästan som om man var med dig där ute. Längtan till de ljusare tiderna blir inte mindre av detta fantastiska inlägg.
Må väl!
/Ingemar