onsdag 18 januari 2012

Risigt till

Vintervitt i naturen, rimfrost på alla grenar, snötyngda granar och snöstorm kring knuten mellan varven. Ja, så kan man beskriva vintern med en rad, men det finns naturligtvis andra inslag i årstiden som ger livet innehåll av trevliga upplevelser. Min kära sparkstötting har kommit till heders igen och efter premiärturen idag värmde det gott i kinden av den friska luften.

Synd bara att vädret är fortfarande grått, men visst, grått kan också kännas helt rätt om man ser det såhär i bild.


Risigt till sitter dock mina småfåglar och kalasar på mina nya tillverkade fettkorvar, fyllda med alla goda frön, nötter och russin. Tyvärr, besöker Sparvhöken oss varje dag och småfåglarna verkar trivas allra bäst inne i mina buskar eller stora täta träd i skydd från faror ovanifrån.


Fågelborden som inte har naturliga gömslen har fått granar och liknande som skydd, men, men, rovfågeln är också hungrig.


Jag kan ana hans närvaro med en blick ut genom mitt köksfönster utan att lägga märke till var den sitter just då. Mesarna sitter som förstenade på sina grenar, för att inte väcka den minsta farhåga och bli en munsbit för denne och det är tomt på fåglar vid alla fröhus - då är det varning!


Efter att faran är över för denna gång, finner de sin matplats igen, men risigt värre är det vid fågelborden.

Ha det gott!

6 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Så fine bildene ble. Oi, du har rimfrost. Håper du får litt sol. Blåmeisen er så fin med den blåe lua.
Ha en trivelig kveld til deg.

Viola sa...

Nydelige bilder av frosten og fuglene! Ja rovdyret må de nok passe seg for ja.. Likte veeeeldig godt bilde nr 1 og 3!! :)

Klem fra meg! :)

Mimmi sa...

Så bra att de klarade sig och att inte höken tog någon.. visst vill jag se höken..men inte när den tar mina fåglar :)
Det blev jätte bra bilder ..dom skall du absolut inte klaga på och den första bilden . den var så vacker :)
kram

Nette Cecilia sa...

så fina småfågelsbilder ,otäcking den där sparvhöken ,kramNette

SKIZO sa...

Great Pictures
_______________________________
I invite you to visit my
photography blog

http://skizo-studio.blogspot.com
Greetings
skizo

Cyrran sa...

Så vackra bilder! Njuter i fulla drag av dem, här har vi nye tillstymmelse till vinter...
Ha det gott!