lördag 28 januari 2012

Vinter

Det blev till slut en riktig vinter med vit gnistrande snö och därtill knäpper kölden i stugknuten och isande kalla vindar råder i naturen. Vackert är det trots allt och vintern har visst sin tjusning och vid tillfälle skall jag ta mig ut på isen och njuta av de blånande vidderna.


I den rådande kylan gör småfåglarna allt för att hålla sig varma och burrar upp fjädrarna rejält. Några verkar ngt långsamma och medtagna, får bara hoppas att de får tillräckligt med fett och energi i födan.


Räkna fåglar hade jag planerat in i morgon, men får se om kylan håller mig helst inomhus!

På tal om fågelmat, ibland undrar jag hur fåglarna vet vilka bär de skall rata på höstkanten, trots att lockande röda bär hänger i fina klasar men ingen verkar bry sig om och låter dom hänga kvar och det är jag förstås nöjd över. En vacker färgklick i allt det vintervita.

Skogsolvon

Ha det gott!

7 kommentarer:

Mimmi sa...

Ja här börjar det också bli kallt nu .. och om man skall tro på den väder prognos jag har på mobilen ..då får vi över 13 minus nästa vecka.. så jag hoppas på att det låg tryck som kommer är stärk nog att flytta på det högtryck ;)
Det var kanon fina bilder :)
kram

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder från dig idag också ,småpippi har nog det kallt nu ,kram nette

Mina fotostunder sa...

Hej Bea!
Vilken underbara fågel och naturbilder du har här på din blogg som jag upptäckte nyligen! Jag beundrar verkligen dig som får fångat fåglar på bild, jag klarar inte det för dom är för livliga framför min kamera. :)
Ha det gott
Anneli

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder fra vinteren. Så heldig at du har fått riktig vinter! Ha en god uke til deg!

Fjällripan sa...

Så härliga och fina bilder! Ha en fin söndag :)

Kristina sa...

Haft en trevlig stund med din blogg
och dina fina bilder.
Det räknas matgäster hemma i Lindome också.

Ninja sa...

Jag tittar in för att Åsa gjorde reklam för dig....
Pilfinken var söt.