lördag 18 februari 2012

Friska tag

Nu får jag verkligen lov att skrida till verket med mina små drömmar. Vid flera tillfällen har jag ägnat en speciell fritidsaktivitet ett särskilt intresse den senaste tiden men endast i tankevärlden och kanske jag skulle våga mig på att friska upp den gamla konsten! Undrar bara om gamla takterna finns kvar!? Nåväl, fick genast lite hjälp på traven med att damma av mina skidskor och ja, skidorna förstås! Glad i hågen och putsduk i handen, tar jag mig an de gamla skidkängorna, men efter ett tag blir jag gruvligt besviken, skorna har av tidens tand fått lite patina om man beskriver det fint och trendigt, därtill verkar ägaren ha missförstått skötseln och vården av skor för att hållas slitstarka i många år. Jag får ge mig, underredet på mina fina skidskor hade krackelerats i ett otroligt vackert mönster och det kändes nästan som tuggummi.



Får gräva i gömmorna på nytt och fram kommer ett par snygga skor med lite modernare snitt och jag tänker, nu kommer det att gå undan i spåret! Lite puts och sen blir det att pröva skorna, aj, aj, det här var inte bra! Inte ens med bästa förmåga hade jag fått foten inkilad i skorna och får en känsla av att min friska tag och min dröm håller på att gå i tusen bitar! Lite med sorg i sinnet vandrar jag omgående till uppsamlingskärlet för dylikt skräp och slänger två par skor som nötts en och annan mil i sina fornstora dagar!

Emedan jag strulade kring i sökandet efter skor, skidor och lämplig klädsel höll jag ett öga på det alltmer uppsprickande molntäcket, måtte jag hinna en sväng så länge vädret är sådär vintervackert!


Till slut är jag tvungen att lämna tanken på en skidtur för denna gång och får vackert hålla mig till min kära sparkstötting och susar i hård fart ned för backen och i uppförsbacke prövas flåset. Men sakta i nedförsbackarna.... det kan finnas små stenar som blixtsnabbt hugger fast i medarna och en omtumlande scen kan utspelas i värsta fall. Lyckligtvis var jag skonad från denna incident. Det blev i alla fall några friska tag och vad det gäller skidutrustning får det verkligen ses över innan vintern är förbi!

En liten undran bara såhär till slut! Talltitan verkar fåtalig i år jämfört med tidigare år! Likadant hos er andra också eller....?

Trevlig fortsättning på helgen!

12 kommentarer:

Hannu sa...

Kanske dina titor har flyttat till mig, jag har mera än förrut :))

Mimmi sa...

Så synd att du inte hittade passande skor/kängor.
Jag har inte sett till någon talltita här .men det brukar jag inte få göra på vintern heller :)
Det var jätte vackra bilder du har fått på den :)
kram

Monica sa...

Nej talltitan har jag inte heller någon i år,,skidkängor som vittrar sönder de upptäckte jag med mina förra vintern,,sorgligt men de var över 20 år,,så man kanske skulle införskaffa nya,
vilka fina fågelbidle du tar ,,härliga!,ha en go helg kram Monica

Mina fotostunder sa...

Så tur att du kom iväg med sparkstöttingen i alla fall och klarade småstenarna.
Underbara bilder på lilla pippin!
Kram!

Nette Cecilia sa...

Ibland kan det bli besvärligt med skodonen ,fötterna växer på något vis med åren .Fina fågelbilder har du tagit i sol?Kram Nette

Hilda R.B sa...

Jeg synes det var kjekt at du fikk tid til å ta bilder av småfuglene jeg. Nydelige bilder!!!
Har nesten ikke hatt tid til å sett etter småfuglene i det siste, men i morgen skal jeg se etter.
Du får ønske deg nytt skiutstyr til neste jul!!!
Klem fra Hilda

pst! Send bare litt av den blå himmelen over hit, på forhånd takk (he,he)

Fjällripan sa...

Så synd på skidpjäxorna...Men härligt att susa fram på sparken också! Jättefina bilder på titorna :)

Viola sa...

Oj nå ble jeg redd for at du hadde satt sparken din fast i en liten sten og ramlet over ende i en bakke.. jeg satt krampaktig og holdt meg mens jeg leste..! Bra sparkturen endte godt i det minste da! Så får jeg håpe du finner nye ski og sko.. :) Lenge siden jeg gikk på ski nå.. noen år.. tror jeg blogget siste tur..

Flotte søte fugler det der, og dine bilder likeså! Her ser vi ikke så mye av de forskjellige fuglene.. men mest kjøttmeis, blåmeis og rødstrupe..

Ha en fortsatt god helg! Klem fra meg! :)

Anki sa...

Jag är dålig på att skilja tall- och entitor åt, men de vi nu har är ungefär som andra år.
Härliga bilder på titorna!
Skidor - oj det var många år sen jag stod på ett par sådana - undrar om jag fortfarande har mina gamla trälaggar kvar :) - och om jag fortfarande kan...
Ha det bra!

Ölandsvindar sa...

Hos oss är talltitan alltid sällsynt men jag ska ut och lyssna efter dem någon dag när snön har krympt ihop lite mer. Tvärstopp med sparken kan vara riktigt ruskigt.Det händer även här ibland på vårt platta Öland.
Kram
Kerstin

Kungsfiskaren sa...

Hej!
ja, ja det är inte fy skam att svischa fram med sparken heller. Underbara bilder på Talltitan som man inte ser så ofta här hos mig.
Må väl!
/Ingemar

NatureFootstep sa...

intressant skildring. :) Själv slutade min skidåkning redan i 3:e klass i grundskolan.

Talltitan lyser lite med sin frånvaro här också. Ser mest entitor av någon anledning. Nu töar det så mycket så du kan nog packa ner skidorna igen.