torsdag 2 februari 2012

Midvinter

Solen söker sig upp över björktopparna långsamt och försiktigt, en blek sol som färgas lite rödaktig tillika, så otroligt vackert emot den frostade naturen. Trots att midvintern bjuder på riktigt kall vinter för tillfället, är man ändå tvungen att göra vissa turer på utsidan. Snön knarrar lustigt under mina skor, fyller på fåglmaten som är ett absolut måste nu. Ser tydliga tecken på att små fåglarna gör allt för att skydda sina små klor från kylan och "tar på" dunjackan som täcker in allt.

Svartmes

Trots att vintersolen lyser är naturen är verkligt kall och fåglarna söker bästa skydd för att lindra kylan av den fattiga värmen som vintersolen ger.
Efter min lilla tripp i naturen idag frös jag rejält om fingrar och tår och det kändes oerhört gott att få stiga in i stugvärmen.
Hoppas bara det inte blir långvarigt, med temperaturer uppemot - 30 hos mig som senaste natt!

Ha det gott!

10 kommentarer:

LindaElm sa...

så söt den är. var iväg och fyllde på maten jag också idag. vill att dom ska ha nu när det är så kallt och fart blev det på dom :)

Hilda R.B sa...

Du er så flink til å skrive!!! Den svartmeisen var stilig, skikkelig blåst seg opp! Nydelig innlegg.
Håper dere får en solfylt og varmere helg!
Klem fra Hilda

Åsa! sa...

Men så söt den är, den lilla mesen!

Så ni har det så kallt? Då ska jag inte beklaga mig över våra 11 minusgrader :)

Hannu sa...

På måndagen svettas vi tillsammans, du och jag samt fåglarna, -5 så håll ut Bea !!

/Hannu

Mimmi sa...

Vi skall inte klaga på de 15 minus vi har här här jag ..men jag frös också om mina fingra efter min promenad idag ;)
Vilken vacker bild du har fått på tofsmesen :)
Jag tror det blir lite bättre väder snart.. enligt smhi i alla fall :)
kram

Fjällripan sa...

Så söt, men kallt...man riktigt ser hur den burrar ihop sej...:)

Ölandsvindar sa...

Här matar vi ringduvor och rödhakar för fullt. De ångrar nog att de inte flyttade söderut. Vi har lite svartmesar här i Ölands "storskog" och de börjar komma fram till fågelborden nu när det är riktigt kallt (-14 idag).
Kram
Kerstin

Lasse sa...

Fint inlägg Bea som vanligt. Du är en poet!...och en duktig fotograf !

Mimmi sa...

Hej igen :)
Hoppas att kylan har minskat lite hos er också och hoppas att det fortfarande är lika bra med din hund :)
kram :)

Viola sa...

30 minus?!! Jøye meg!! :O Jeg kan faktisk se at svartmeisen fryser.. prøver å trekke fjærkappa rundt seg mot kulden.. og slikker i seg de små solstrålene den kan få ja..

Fint bilde! :)

Klem på vei.. :)