fredag 10 februari 2012

Så nära

En hastig blick genom mitt fönster upptäcker jag ngt i buskaget på relativt låg höjd. Vem är det som ser ut att putsa fjädrarna i solskenet? Blir ännu mer nyfiken eftersom den svänger ut och in på alla fjädrarna och huvudet går av och an, lite svårt till en början att bestämma vem gästen egentligen är! I all hast får jag försöka närma mig soldyrkaren som sitter på stadig gren och verkar inte bry sig det minsta om min frammarsch i det lagom tjocka snötäcket som jag plumsar i, varsamt och försiktigt.

Två steg i taget, ett till, jo den sitter kvar, ännu ett och nu är jag så nära, så nära.... bara några meter ifrån och slutligen får min gäst nog av betraktarens envisa och framfusiga beteende. Nåväl, min gäst - nämligen Sparvhöken är nog så framfusig med och sätter hela "mes-kören" i brand och klagoläten eller rättare sagt varningsläten som höres vida omkring när den jagande Sparvhöken anländer och sitter i sin spanande position.




Har ni sett vilka klor!?

När Sparvhöken denna gång fick ge sig iväg utan byte, utbröt formligen ett lyckorus och ett läte som bara kan höras då faran är över och höken drar iväg.

Förövrigt har vi haft enormt fina vinterdagar, men kallt! Nu har dock humanare vinterväder nått oss och hoppas få njuta av natur och massor med frisk luft i helgen.



Trevlig helg!

21 kommentarer:

Torunn sa...

Så flott!! For noen klør ja, ville ikke vært den som havnet i disse ;-) Herlige bilder.

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Åhhh..jag har en önskan om att få fota dessa fantastiska fåglar..har inga i trädgården..;)..så det får bli en utmaning till våren när vi kan sitta ute..ha det..Maria

Mina fotostunder sa...

Men hur i all världen kommer du så nära in på sådana fåglar. Helt fantastiskt va fina bilder!
Ha en skön helg!

i stora drag sa...

Så kul att du också fick din sparvhök på bild! Jättebra blev de dessutom!
Tänk så intresserad man kan bli av en viss sorts fågel, bara för att man sett och fotat en sån själv! :)
Fina iskristaller!
Ha en härlig helg! Kram Pia

Fjällripan sa...

Men du är då en fenomenal smygare! Toppenbilder på den vackra sparvhöken fick du!! vacker vinterbild också :)

Nette Cecilia sa...

Häftigt att du kom så nära ,fina bilder ,trevlig helg ,nette

Mimmi sa...

Jisses.. vilka bilder du har fått på sparvhöken :) Är det kanske en hona ,, den har gula ögon :)
Men jag säger bara .. woow om de bilder . här har du åter igen fått till kanon bilder :)
Om mitt inlägg..
Nej de vantar är speciellt gjort för pekskärms mobiler.. och de funkar perfekt och de är varma också :)
kram

Urban Rundström sa...

Hej Bea!
Häftiga och annorlunda bilder på Sparvhöken, här drar den bara förbi väldigt snabbt ibland. Ska försöka att göra ett konstgjort bo ute på en åkerholme åt den i vår tänkte jag./Urban

Laila sa...

Herlige bilder av spurvhauken. Ha ei god helg.

Bengts fotoblogg sa...

Jätte fina bilder, trevlig helg.

Ölandsvindar sa...

Sparvhöken är en ständig gäst här.Plötsligt är det tyst och tomt överallt och då är det bara att leta runt i träden.Någonstans sitter han och samlar krafter inför ett nytt försök att skaffa dagens stek.
/Kerstin

LindaElm sa...

så fina bilder. va söt den är! va kul att komma så nära.

Lindsjö taxar sa...

Jättefina bilder! Inte lätt att smyga sig på en sparvhök, bra jobbat!

Anna Jonsson sa...

ja du...dom klorna är nog inte att leka med:-/ och den sista bilden...mycket fin bild<3 varm hälsn.anna

Åsa! sa...

Vilka fina bilder du fick på höken! Förra året härjade han i min trädgård. Runt runt busken med småfåglar flög den rackarn, men småfåglarna var kloka och kröp långt in och höken fick tillslut ge upp och flyga iväg utan byte.

Fast det är klart, hökar ska ju leva de också... Men det känns så hemskt när man ser de fångar en liten söt dunboll till fågel.

Anki sa...

Grattis till fina bilder på sparvhöken! De klorna skulle man inte vilja fastna i - åtminstone inte om man vore en liten fågel.
Den sista gnistrande bilden är sååå vacker!

Hilda R.B sa...

Så flotte bilder av hauken. Ja den har utrolig store klør.
Nydelig bilde av krystallene. Vakkert!

Viola sa...

Oj se der! Du har hatt hauken på besøk du også.. Jeg har ikke det, men har sett flere andre som har hatt besøk av den.. Den er fin da.. men håper den ikke tok noen av småfuglene dine :)

Og hvilket vakkert og elegant frostbilde!! =)

Klemmer! :)

Queenvickans sa...

Härliga bilder på sparvhöken

Mimmi sa...

Hoppas du får fint väder när du blir ledig så ni kan komma ut i den vackra natur som ni har :)
kram

Stefan Pettersson/KK sa...

Häftigt!
Fina bilder blev det också på sparvhöken...Grattis!
Ha en fortsatt fin vecka!

Steffe