måndag 5 mars 2012

En dag...

... med ett fantastiskt vackert väder. Solen lyser från en blå molnfri himmel, mycket svag vind och det blir en perfekt dag med natursessioner. På med skidorna, ryggsäcken packad med kaffe och diverse andra nödvändiga ting. Isfärden blev ofantligt vacker, vita vidder med blånande horisont, det dova rasslet under skidorna hördes taktfast och ett knarrande ljud av stavarnas framåtsträvande susade vi fram i lagom takt för att eventuellt hinna uppfatta vingslagen ovanför oss eller bredvid i strandremsans albestånd.
Korpen meddelade sin närvaro väldigt högljutt och korsade vår väg ett par gånger. Efter en timmes tur blev det dags för lite medhavt och då kunde jag höra Spillkråkan, men tyvärr är inte skidskor särskilt lämpliga att ströva omkring i terrängen med och spaningen fick utebli. På hemvägen kunde vi se Havsörnen segla högt uppe i det blå. Den mörka trista delen av vintern är förbi och vi får revansch i form av fantastiska vårvinterdagar.

Hemmavid ses ett par arter som inte varit särskilt synliga under vinterhalvåret och även det är väldigt trevligt och kanske även våra bevingade vänner följer ljuset och årstiden!?

Gråsiskan med sin röda trevliga hätta.


En fin vinterdag, ny energi, mycket frisk luft och en dos motion = härligt!

Må gott!

14 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Nydelige vinterbilder. Gråsisiken har jeg ikke sett i vinter. Flotte bilder av den har du fått.
Det er deilig med lysere tider.
Ha en koselig uke til deg.

Anna Jonsson sa...

åå vad mysigt det lät bea<3 och gråsiskan ser för härlig ut med sin "röda panna":) varm hälsning från mig

Ninne sa...

Tack för en härlig berättelse. Jag avundas dig verkligen och det är för du skriver såå fint. Du hinner möjligen inte vara författare också- det skulle inte förvåna mig??Fast här nere vill jag absolut inte har mer snö nu..
Tusen fina grejor som du alltid förmedlar så fint
Kram Ninne

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Vilka underbara bilder och du har alltid så fin och berättande text till. Det känns nästan som om vi var med dig där ute. Upptäcker att jag sitter vid datorn och bara måste ut!
ha en fin dag!
/Ingemar

Viola sa...

Skitur??!! Har dere så mye snø ennå? Vet du, at jeg har ikke vært på ski denne vinteren.. ikke forrige heller.. det er visst en par år siden sist.. men jeg nøt hvert sekund her inne på dette innlegget, hos deg! Så for meg hele den vakre turen, og de herlige snøbildene og landskapet, med bålet! Mmmmmm- sier jeg bare! :)

Nydelige fuglebilder også, fint lys! Gråsisiken er så fin med den lille røde capsen på hodet!

Ha en flott uker! Klem til deg vennen! :)

Lilla Kullan sa...

Underbara bilder.:-) Stina

Mimmi sa...

Vackra bilder från dig :)
Nu hoppas jag du får en jätte fin semester sen med mycket sol hos dig :)
kram :)

naturbilden sa...

Gråsiskan är en stilg liten sak - och du har fått till fina studier av den!

:) Lasse

naturbilden sa...

Gråsiskan är en stilg liten sak - och du har fått till fina studier av den!

:) Lasse

Per-eric sa...

Hej
Gråsiskan drar söderut på hösten det är då vi härnere i söder får se dem.
Jag ringmärkte nästan 300 av dem i höstas, en dök upp i skåne några dagar efter jag märkt den och jag fick en som var märkt i holland.
Fina bilder med härlig text till.
PE Svahn

Urban Rundström sa...

Hej! Vilken härlig dag du verkar ha haft, och fina bilder blev det också. /Urban

NatureFootstep sa...

låter härligt och vackert. :)

totto sa...

Så fin den är gråsiskan, sista bilden på den är så härlig där ljuset på den gör så att näbben och den röda hättan riktigt lyser

i stora drag sa...

Lät som en jättemysig dag du haft!
Någon gråsiska har jag aldrig sett hos mig. Jättefina bilder du fått på den!
Förresten idag fick vi vinter igen!
Ha det gott! /Pia