fredag 2 mars 2012

Stridstuppar

Att osämja uppstår i fågelvärlden har väl de flesta sett, men att det utkämpas hårda strider är kanske sällan ngn får bevittna så brutalt som jag blev varse idag. Iakttar från mitt fönster ett par Blåmesar som cirklar kring i luften rätt omtumlande egentligen och till slut landar båda i snöhögen. Det sprattlar till och sedan verkar allt väldigt stilla. Inte en fjäder ses flaxa, bara en en enda rund dunboll kan iakttas där i snön. Är det våren som gjort dom så ystra eller hur är det riktigt ställt med dom två?

Tar min kamera och räknar med att flykten är nära för varje steg jag närmar mig, men så fel jag hade. Trots min omedelbara närhet verkar de helt oberörda och jag undrar om de är skadade eller varför de inte flyger iväg. På bröstet kan jag tyda en hög puls, av andningsfrekvensen att döma, således lever dom! Fotar flera serier och till slut knäpper jag fåglarna med fingrarna på ryggen för att se reaktionen, nej, dom är helt upptagna av den heta striden som utkämpas.
Knäpper ännu ett par gånger och striden tar ny fart ett steg ifrån mig. I mina ögon en helt märklig företeelse! Till slut upphörde striden efter att min lilla snöboll landade intill, kampen upphörde och rivalerna drog till skogs.


Det här hårda greppet mötte mig från början.


Efter ett tag ändrades stridens karaktär.




Ger du dig?



Vilken strid! Hoppas kampen upphörde efteråt!


Ha en trevlig helg!

25 kommentarer:

naturbilden sa...

Vilken kamp du har fångat!
Har sett skator brottas så genom fönstret men har aldrig haft en tanke på att man skulle kunna närma sig fåglarna utan att de flög.

/Anna

Nette Cecilia sa...

vilka häftiga bilder ,inte kunde man tro att dom var sådana stridstuppar ,trevlig helg ,nette

Laila sa...

Kjempebra, du viser jo en hel fortelling.

Anki sa...

Att du fick det i en hel bildserie... Jättehäftigt!!
Har sett en del mindre slagsmål mellan småfåglarna, men aldrig så våldsamt.

strandskatan sa...

Visste inte att de små liven kan vara sååå aggressiva :)
Nu det är kam om tjejer och territorium ;)
Underbara bilder!!!!
Kramar i massor
och ha en fin helg
Halina
PS
här är våren :))) Jag såg lärkor idag!

Christina sa...

Ojdå, vilka kiviga små blåmesar! Och dom som ser så beskedliga ut!/Lila-Christina

Lasse sa...

Vilken kamp - ja dessa blåmesar är verkligen arga...men att du kunde komma så nära...hoppas de inte skadade sig.

Anna Jonsson sa...

jösses....ja där visar dom verkligen att dom kan de små blåmesarna...inte varje dag man får bevittna det du precis har gjort. ja, vi får hoppas att dom blev vänner sen;) undra vad det handlade om? en vacker blåmesflicka kanske;-)

totto sa...

har aldrig sett småfåglar slåss så här, dom måste vart väldigt arga på varandra eftersom dom inte verkar ta nån notis om dej

Fjällripan sa...

Men så häftigt!! Otroligt att du kom så nära. Nåt sånt har jag aldrig sett förut, fint fångat av dej :)

Karin Fransson sa...

Vilka stridstuppar!
Jag har också upplevt något märkligt idag. Kom otroligt nära en grönsiska. Den var väldigt orädd. I stället för zoomen fick jag använda näravståndet på kameran! Kameran var bara en decimeter från fågeln och jag fick flera bilder. En riktig sötnos var det.

Torunn sa...

Helt utrolige bilder! Har aldri opplevet eller sett slik en kamp mellom to fugler. Veldig bra fotografert og en flott bildeserie. Moro å se :))

Mian sa...

Vilken bildserie! Suveränt!

Kungsfiskaren sa...

Hej Bea!
Vilken enastående serie som du har fotograferat. Det tror man inte att dessa små söta fåglar har så mycket inneboende ilska...
Oj, så de bråkar, känns som rena rama rovfågel fajten. Du gjorde ett mycket bra jobb som fick så fina bilder på kombattanterna.
Må väl!
/Ingemar

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Jisses..inte kunde man tro detta..små gulliga fåglar..bete sej så här..så fantastiskt fångat..ha det..Maria

Per-eric sa...

Härligt fin bildserie, blåmesen är en väldigt tuff fågel.
/Svahn

Lindsjö taxar sa...

Tack för besöket...men vilken härlig dokumentation du gjort av kampen. otroligt fin serie av något som man sällan ser. Fina bilder du har på din blogg.

Mina fotostunder sa...

Märkligt att dom kan slåss på ett sådant sätt, intressant att få se något som jag inte visste fanns, tack! Fina bilder!
Kram!

Mimmi sa...

Men jisses.... det visste jag inte om .. att de kunde slåss så .. vilka action bilder du fick på dom .. fångat mitt i stridens hetta... woow säger jag bara .
Bra att du fick isär dom med din snöboll och ja.. hoppas också att de inte hittade varandra och fortsatte sen igen
kram :)

LindaElm sa...

men oj då.. ingen aning om att dom kunde vara så aggressiva emot varandra och dessutom fajtas sådär på backen. måste varit en upplevelse men ändå förvånande.

du fick till riktigt fina bilder av skådespelet alla fall :)

Trevlig kväll!
Kram

i stora drag sa...

Såå fina bilder du fick på blåmesnärkampen! Riktigt häftigt att få se detta! Bråk kan säkert uppstå mellan alla sorters individer.
Ha en fin söndag! Kram Pia

Åsa! sa...

Vilka bilder Bea!!! Jag har aldrig sett något liknade!

Viola sa...

Vet du.. jeg har aldri sett to småfugler i kamp på denne måten! Så bra du fikk det dokumentert! Fine blåmeisen, den er jeg så glad i.. og her utkjemper de en kamp på død og liv, nærmest.. Merkelig historie du kommer med også.. at de var så besatte på kampen at de ikke reagerte at du ga dem en pekk på ryggen!
Jeg sitter her med *store øyne*

Klem til deg fra meg! :)

Viola sa...

Og---- HVILKE BILDER!!!!!!!! =)

NatureFootstep sa...

jag har aldrig sett dom slåss så där. Måste varit rätt otrevligt. Men häromdagen såg jag ett par gräsänder som rök ihop med besked. Fast de höll inte på så långe. Fint dokumenterat. :)