torsdag 19 april 2012

Vårsång

Underbart vacker morgon, trots att termometern visar på närmare minus fem grader och träden är vit frostade ännu en gång i vår. I tidig otta när marken ännu är frusen, blir det en frisk promenad, solen hade redan vaknat och fåglarna likaså. Koltrasten visslade, Orrspelet hördes en bit bort, Tranorna trumpetade högljutt, Björktrastarna har anlänt och smattrade sitt och Bofinken drillade, är det inte det här vi väntat på hela vårvintern? Nu är de här i varje fall - vårsångarna!

Vägen är fläckvis lite förrädisk och får akta mig för att dratta på marken på de tillfrusna vattenpölarna som har bildat små is-speglar under natten. Jag hör hacke trumma och den blir antagligen störd av mina ljudliga steg på den frusna vägen och hacke tar till flykten med ett ljudligt skrik till nästa träd.


Nu är det hög tid för alla bo-byggare och en liten lustig iakttagelse gjordes hemmavid idag när en Skata sökte en lagom böjlig kvist för att antagligen forma boet och göra en perfekt bokonstruktion. Hon hoppade kring i det unga asp beståndet och formligen "klippte" av den rätta kvisten till slut efter en stunds sökande och velande. Ofta är det inte särskilt lätt att upptäcka de väl kamouflerade små fågelbona, men i somras hade jag turen att upptäcka ett litet mästerverk till fågelbo, men som antagligen redan var tomt. Lite undrar jag förstås, vem som har bott i det mjuka redet.


Vovvens päls får i vanlig ordning bli fåglarnas bomaterial även i år och nu är det strykande åtgång och det ser slitsamt ut att karda och reda ut varje liten tova med endast en näbb. Svartmesen är en av dom som har bråttom.




Önskar mina läsare ett trevligt veckoslut!

10 kommentarer:

totto sa...

brukar ge bort min hunds päls till fåglarna med, det brukar uppskattas.. ett år för längesen kom det en blåmes och norpade dunet från morsans påskfjädrar utomhus... det blev det färggrannaste boet jag sett. Ha en bra kväll

Fjällripan sa...

Härligt berättat och fina bilder! Nog är det underbart med vår! Tyvärr stannade den av lite men den kommer nog snart tillbaka, med värme och sol :)

Måste le åt Tottos kommentar om det färgglada boet :)

Lindsjö taxar sa...

Fina bilder och jag brukar också slänga ut hundhåret efter trimning. Nu är det dags att snygga till dem igen

Mimmi sa...

När mina hundar levde .. gjorde vi också så .. och alla fåglar kom och hämtade med en gång :)
Underbara vackra bilder och text från dig .. och så elegant och vacker svanan :)
kram

Hilda R.B sa...

He,he jeg har ikke hund, men det der var jo smart!!!
Nydelige bilder som følger med fortellingen.
Kos deg masse i vårhelgen!
Klem fra Hilda

NatureFootstep sa...

var bor du någonstans som kan höra orrspel på hemmaplan?? Jag har överhuvudtaget inte ens sett en orre. Jag blir lite avis faktiskt.

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Underbara bilder och vackert berättat som vanligt. Visst är det en fantastisk årstid som äntar dörren... Om än lite långsamt.
Ha en fin söndag!
/Ingemar

Ölandsvindar sa...

JA, här släpas det för fullt in i holkarna. Det roligaste var en pilfink som hittat en rosa påskfjäder och inte gav sig förrän den var inne i holken. Lilla vovvens tappade tussar går också bra.

Trevlig söndag
Kerstin

Mimmi sa...

Hej igen :)
Här fick vi sol på lördagen .. så då passade man på att komma ut lite och njuta .. idag .. söndag ,, är vädret som vanligt igen .. grått och blåsigt
kram

Viola sa...

Igjen! Vakre bilder du har fått på fuglene! Men huff.. nå må det se til å bli litt varmere i lufta hos dere!
Her har vi vært veldig heldig med været synes jeg, selv når det er overskyet.. men det merkes det er kaldere på kveldene..

Jeg likte bildet av hakkespetten #1 veldig godt, og svartmeisen #3!!

Ha en finfin uke! :)
Klem fra meg! :)