torsdag 5 april 2012

Glad Påsk

Våren kom av sig, ett rejält kliv bakåt i vårkänslan och flyttfåglarna har inte precis bråttom att angöra våra skogar och ängar när snön och bister kyla överraskade här för någon dag sedan.
Men visst, duvorna kuttrar i tid morgon och Spillkråkan flyger kring i sitt revir och meddelar högljutt sin närvaro. Friskt, vackert och ljuset silas så fint i skogens alla gläntor och nu väntar jag på den riktiga våren med värme och sol som gör gott för flyttfåglarna.

En tidig morgon när frosten hade format alla trädgrenarna med vackra iskristaller och en mängd Bofinkar satt och drillade i träden trots att de kanske önskade lite humanare vårväder så var det ändå fantastiskt vackert!


Till och med en bit näver likt solens spegel kan vara vacker.


Finns det ngn annan fågel som blir så ringaktad som Gråsparven? Men hur det än är så gillar jag den, just för det verkligt glada kvittret som höres där den faktiskt finns. Nu har jag förstått att den minskar i antal och dessutom lever den på sina lite annorlunda boplatser. Se här, mina bilder från ett järnvaruhus, vars bråte bestod av allt man kan tänka sig och där fanns det många med det glada kvittret.



Får önska er mina vänner en riktigt
Glad Påsk!

14 kommentarer:

Lasse sa...

Glad Påsk till dig med !

Nette Cecilia sa...

Vet inte hur många gånger jag försökt komma in på din kommentar men nu var jag ut o kom in genast jag kom tillbaka .Det verkar som allt skär sig ikväll .försökte skicka mail till dig men det fick jag inte heller att fungera .Gråsparven såg jag senast på ett varuhus i stan .alla underliga ställen ser man dom på .kram Nette

Hilda R.B sa...

Riktig flotte vårbilder!
God påske til deg.
Klem fra Hilda

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder och du har så fin "målande" text till dina inlägg.
Glad Påsk!
/Ingemar

Laila sa...

Det andre bilde er for meg en påskehilsen fra naturen. God påske.

Karin Fransson sa...

Glad Påsk!

Ölandsvindar sa...

Glad påsk, Bea! Här var det plusgrader i morse men vi har blivit lovade oväder fram på dagen. Jag har två gråsparvsfamiljer runt huset och ibland kan jag tycka att de är lite väl högljudda av sig.Men...huvudsaken att de trivs!
Kram
Kerstin

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Gråsparven är min trognaste fågel här i Sennan..jämte Blåmes..Ljuset som kom bort upplevs idag när regnet faller..men inte deppa..det kommer åter..Glad Påsk till dej och de dina..Maria

Anki sa...

Så fina bilder på sparvarna! Inte så ofta man ser dem numer, men det finns ganska många vid granngården, där de lever riktigt gråsparvsliv med bra platser att häcka på och massor med havre att äta.
Glad Påsk till dig!

Per-eric sa...

Önskar dig glad påsk och fortsätt rapportera om fåglarna.
MvH PE Svahn

Viola sa...

"Dakkars små" (= "stakkars små" sagt til småbarn) de ville nok grantert hatt en varmere vår ja.. Jeg ser jo frosten har satt seg på greninene her hos deg, men må innrømme det er vakkert! Bare så bitende kaldt!

Bildet av barken i sollyset er knallfint! Og NÅ minnet du meg på at jeg tok et slikt i fjor sommer.. glemt å blogge det.. det må jeg jo gjøre noe med.. :)) men tiden.. og antall bilder.. er vanskelig å samkjøre.. :/

Vi får håpe på mer varme fremover.. Vi har vært veldig heldige med sol så å si hver bidige dag! Men kald på kveldene, til og med minus en natt. (sikkert flere ganger enn én natt med minus da, bare ikke sjekket..)
Andre steder har de så mye snø, at de snart sner ned!! :O

Fortsatt god påske Bea, klem fra meg! :)

Hannu sa...

En riktigt Glad Påsk till dig Bea !

Anna Jonsson sa...

ja..det kändes väldigt konstigt när snön föll ner från himlen idag...det kändes helt enkelt fel...min vårkänsla stannades upp lite kan jag säga...men..snart så<3 snart så.. GLAD PÅSK önskar jag dig bea<3 varm påskhälsning från mig

Mimmi sa...

Ja nog fick man bakslag som heter duga .. men som tur var så matade vi fortfarande fåglar .. så när det kom en flock med Bergfinkar hit.. så fanns det mat :)
hoppas du får en riktig mysig påsk nu
kram :)