måndag 9 april 2012

Påskhelg med drama

Vem kunde ana eller tro, att påskhelgen skulle bjuda på ett väderomslag av rejäla mått. Nu när det torde råda vårvindar med snösmältning i raska tag och flyttfåglar på inkommande blev sannolikt förskräckta att mötas av ett tjockt snötäcke på långfredagsmorgon. Om ändå det räckte, nej, kylan kramade varje träd i skogen och de vikar som hunnit bjuda på öppet vatten krymptes till ett minimum av ny och förstärkt isskorpa. Ja, stackars fåglar som trodde vi hade våren i sikte!


En tidig morgonpromenad när snön ännu låg kvar på de oplogade vägarna, var det bländnade vitt överallt och solen hade redan vaknat och naturen var i det närmaste tyst, för vem vill sjunga vårsånger i denna bistra kyla som rådde!? Men se där uppe mellan trädgrenarna hörde jag en bekant stämma, det var ju faktiskt Tofsmesen som jag saknat hela vintern!


Lilla Grönsiskan verkar dock undra över den plötsliga vintern och inte dess mera oroad eftersom den fick mat på gården. Dessvärre fick den utstå värsta drama på Annandag påsk.


Den ständigt återkommande Sparvhöken bjöd på värsta drama med ngt annorlunda jakt-stil!
Av ngn anledning landade den innanför gallret kring mitt äppelträd och bytet en Grönsiska ligger tillsynes på frihetssidan, men Sparvhöken har förrädiska metoder att fånga bytet och formligen studsar emot gallret och slår ut klorna genom maskorna i nätet tills bytet är livlöst och den kan lugnt segla iväg med munsbiten. Allt detta är över på några ögonblick och trots att jag kommer ut på trappan fullföljer han sin jakt!


Lägg märke till klon som sträcks ut genom maskorna och kramar om Grönsiskan!

En liten fråga om någon kan svara? En dålig bild på en rovfågel som cirklat uppe i det blå ett par dagar hos mig, vem kan det vara, men visst, en Havsörn är det! Det ljusa huvudet var förvillande!


Ha en trevlig vecka och förhoppningsvis med vårvindar!

23 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

är det inte havsörnen ,den liknar åtminstone den vi såg idag med vit stjärt ,Dramatiska bilder du visar ,Men naturen är ju sådan ,ha en fin vecka ,nette

Kenny Isaksson sa...

Trevlig berättelse och fina bilder Bea.
Ser ut som du har en havsörn svävande över hustaket också.
Mvh /Kenny

S-A Sandberg sa...

Oj, jag tror att du haft turen att träffa på en fiskljuse!
På ett sätt härliga bilder du har inledningsvis men ack så tufft för alla vårfåglar som anlänt.
/SA

Monica sa...

oh din sida är fantastisk vilka upplevelser di bjuder på , jag blir helglad över dem,,låter mina elever kika in här hos dig imorgon. se på naturens under
.ha en go vecka kram Monica

Urban Rundström sa...

Hej! Snön försvann från marken här hemma igår, och endast några små fläckar fanns kvar där det varit skugga. Sparvhökhanen verkar vara rent otrolig på att jaga! Och den mycket gamla havsörnen livar upp luftrummet. Ha en bra vecka /Urban

LindaElm sa...

Härliga bilder! Fint fångat när han tar lilla fågeln!

Mian sa...

Sparvhökarna kan verkligen vara envisa när de jagar.
Den gamla havsörnen var grann!
Hoppas att du får njuta vårväder snart.

Fjällripan sa...

Jättefina bilder! Härlig himmelsfärg i den första. Häftigt med sparvhöken också, jag såg faktiskt min första ikväll som tog en koltrast på kyrkogården, men mötet skedde så snabbt så bilderna blev inte så bra :( Hoppas våren kommer tillbaka snart :)

Hilda R.B sa...

Flotte bilder. ja spurvehauken er litt av en fangstmann. Har den fått tak i maten sitter den lenge.
Vi har også hatt litt av et snøfall. men den har vært bløt.
Ønsker deg en fin ukestart.

Viola sa...

Her sitter jeg og ser og ser i fugleboka mi.. men kommer til at det kanskje ER en havørn som du sier.... men litt usikker er jeg.. bare litt.. ;)

Åååå noe så tragisk, for den lille fuglen.. spurvehauken VET å få tak i mat, skjønner jeg.. (jeg vet den må ha mat, men.. jeg kan ikke for det! føler bare for den lille fuglen..)

Over til noe mer hyggelig: Jeg synes bilde nr 1 og 4 var så UTROOOLIG nydelig!! Spesielt den med grønnsisiken, helt nydelig bare! :)

Snø er vakkert, og især slik du viser det på bilde #1!! Men huff, nå vil vi ha VÅR, slik vår alle vil ha! :) Og ja, stakkars trekkfuglene, de fikk seg en overraskelse! :( Håper de finner en utvei og at sola kommer snart tilbake til dere! :)

Klem fra meg! :)

Ninne sa...

Helt underbart.Men varför ska naturen vara så grym?? Klart alla måste ju få sin mat!!
Du får en extra varm kram från Ninne

Mina fotostunder sa...

Usch så hemska saker du har bevittnat. Vackra bilder! Hoppas snön snart börjar ge vika och vi får litet mera värme!
Ha det gott!

strandskatan sa...

Oj, det var verkligen drama... Sådan är natur...
Härliga bilder och berättelse :)
Kramar Halina

AllanW sa...

Mycket fina bilder, snyggt fångat.

//Allan

Åsa! sa...

Oj vilken dramatik! En tröst i allt är att även en hök behöver mat...

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Oj, hos dig händer det verkligen saker. Mäktig bild på den gamla havsörnen, alltid lika spännande med dessa rovfåglar.
Ha en fin kväll!
/Ingemar

Anna Jonsson sa...

ojojoj...stackars lilla vän som hamnade i dessa vassa och stora klor..huahua:-( dock är det ju naturens gång..men lika tråkigt varje gång att få uppleva...

och jösses vilket ordentligt bakslag det kom häromdagen, och ja..det märktes även på fåglarna...det märkte jag när jag promenera i skogen att det var knappt alls någon fågelsång... men dom blev väl lika chockade?!

du,jag tycker tofsmesarna ser för härliga ut:-) jag har inte sett någon här än i år..men jag minns allt senaste mötet med herr tofsmes;-b där står jag och gör iordning deras fågelmatare,och då tar han tillfället i akt och lägger en liten "kabel" på min arm,hehe den lille herrn alltså,hihi;-) men det är väl så att nöden har ju ingen lag! (men jag tror iallafall att han gjorde det åtminstone lite med flit;-) varm kram om dig bea

i stora drag sa...

Hej Bea!
Här var det dramatik, det kan jag hålla med om. Fina bilder! Lustigt med sparvhöken som hamnade lite fel, men lyckades få tag på sin "mat" i alla fall. Hårt är det i naturen.
Havsörnen var mäktig, tror aldrig jag sett någon.
Ha en fin helg!
Kram Pia

Laila sa...

Kjempebra innlegg.

Tristan sa...

Litt dramatikk hører med. :-)

Lindsjö taxar sa...

Vilka actionbilder du levererar...superfinabilder..Det är nog en havsörn. SOm någon skrev en gammal sådan...

Lasse sa...

Vilken dramatik du får uppleva runt dig och att du har sååå fina fåglar som havsörn hos dig. Underbara rapporter är det alltid från dig Bea, stor underhållning att komma hit. Mås så gott och hoppas du slipper mer snö nu!

Anna Kristiansson sa...

Oj vilken dramatisk påsk du haft både vädermässigt och fågelmässigt! Kan inte låta bli att tycka synd om den lilla grönsiskan i sparvhökens klor.

/Anna