tisdag 8 maj 2012

Fina dagar

Vackert vårväder och många upplevelser med trevliga möten i fågelvärlden har gett mig både glädje och motion. De senaste dagarna har bjudit på många kilometer vandring i naturen, dels på leder avsedda för rekreation och dels på "egna" vägar. Solen har värmt och man kan ana en liten skiftning av den gröna nyansen i träd och buskar. Ännu är det rätt skapligt enkelt att spana in den väl sjungande fågeln på bar kvist, men vänta bara... efter ett par veckor till är det nästan omöjligt att i lövverket kunna urskilja den lilla fågeln i väl kamouflerad dräkt.

Som skrivet, häromdagen gjorde vi en tur och upplevelserna lät inte vänta på sig. Vacker natur som ställvis var välordnad med spångar, broar  och brädor för att lättare ta sig fram, men ännu var våren tidig och på ställen blev det vissa besvärliga omvägar för att kringgå mycket vatten.

I de varma vikarna levde fågellivet högljutt, livligt och lite farligt. Ovanför oss seglade  Havsörnen jagad av två kråkor. Månne den jagade hade slagit till i kråkboet? Plötsligt susar en falk  över i en målmedveten riktning, Viggarna simmar tätt intill varandra för att stillsamt dra sig undan vår ankomst. Två Knölsvanar simmar lugnt iväg.Traskar raskt iväg över den vackra bron som dessutom är välförsedd med bänkar för den som vill avnjuta sitt kaffe med  utsikt över det dånande havet. En vacker led som är rik på upplevelser!



Mötte detta vackra par på en av mina turer som verkar meddela - stör ej!


Ärtsångaren söker efter föda i trädets bark och håller däremellan ett litet öga på mig.






I naturen kan man hoppas på en ny (för mig) fågelart  som ger den ultimata upplevelsen den dagen, men ibland är jag lika fascinerad av små installationer i naturen, några gjorda av människor, andra av djur.

Ett litet collage får illustrera min tanke.


Trevlig fortsättning på veckan!

12 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

härlig promenad med fina bilder ,gillar särskilt andarna (fniss dom ser så andaktsfulla ut ) nej nu får det vara slut på ordvitsarna,kram Nette

Hilda R.B sa...

Spennende bilder fra turen. Det er herlig med våren, med alle lydene og masse lys. Stilig collage du har laget.
Klem fra Hilda

Anna Jonsson sa...

åhh..ja..det börjar verkligen bli mer och mer grönt runt om oss nu..här i mina trakter så blir det mer och mer grönt för var dag nu<3 jag fullkomligt älskar det<3 och när vinden susar i träden...så mysigt att bara stå och lyssna på suset<3..

ärtsångare var en ny fågel för mig, men oj vad många fågelarter det finns:) ,och idag såg jag en liten fågel som jag inte kände igen..kan hända att jag lägger ut den på min blogg,så kanske ni kan hjälpa mig:) visst har jag fågelböcker..men det är roligt att höra vad ni säger om fågeln oxå<3

kramar till dig du fina

Mian sa...

Vilka fina bilder - som vanligt.
Andbilden med spegelbilderna i vattnet tycker jag särskilt mycket om.

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder och en berättande text. Det känns nästa som man är med dig på dessa promenader, så härligt. Bilden på gräsänderna är så vacker med speglingen.
Ha en fin fortsättning på veckan.
/Ingemar

Lindsjö taxar sa...

Vacker bild på gräsänderna, gillar den fantastiska speglingen av dem i vattnet.

Victoria - Foto sa...

Vackra bilder!

Lasse sa...

En härlig rapport från upplevelserna i den underbara naturen. Fina berättelser som du är så bra på....och läckra bilder också såklart!

Fjällripan sa...

Härliga bilder från skogen! Det är verkligen en underbar tid vi har nu :)

Mimmi sa...

Tänk .. du skriver så underbart till dina bilder :)och vilka bilder sen ..de är så vackra och det är bara att njuta när man kommer in och hälsar på dig här :)
kram

Laila sa...

Spennende bilder.

Anonym sa...

Hallojsan!

Kikar in här och kollar runt lite och säger hej till publiken och tackar för lyckönskningar!

Steffe