söndag 13 maj 2012

Morgonstund

Solen stiger så sakteliga över trädtopparna och smälter ner den frostnupna marken. Det är frisk luft och en svag doft kan anas från  den spirande  grönskan i lövträden.  Trastarna  har vaknat i ottan och söker morgonmålet på åkern intill och hoppas på feta maskar för att stilla den värsta hungern.

På avstånd hör jag orrspelets kluckande och väsande ljud. Om jag ändå fick se det någongång! Får nöja mig med morgonens guldkorn i fokus idag. Nu kvittrar det  överallt och lite spännande tillika att kanske finna en ny bekantskap i naturen.   Det blev en lång morgonvandring i det vackra vädret och visst fick jag lön för mödan.

En flock Sidensvansar kalasade på fjolårets tranbär och njöt av solskenet däremellan.




En väldigt skygg fågel som jag först i år har lagt märke till, nämligen Järnsparven skymtade förbi mig även idag och väldigt svårt att hinna fokusera rätt. Min  bästa bilddokumentation på den hittills.


En Tornfalk ryttlade framför min näsa uppe i det blå, för att landa i en tall på kullen.






Dessutom hela kören med sångare, olika lärkor och förstås alla Bofinkarna. Fin tid och underbar morgonstund!

Njut av alla  vårserenaderna i naturen!



11 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Så underbar morgonstund du fick med många fina fåglar i din närhet!
Kram!

Mian sa...

Finfina bilder!
Nu har vi en underbar tid framför oss.

Anna Jonsson sa...

OM jag gör bea<3
det händer så mycket i naturen nu..och man njuter av att vara med....<3
bilden på järnsparven gillar jag... även fast skärpan inte faller på honom, bilden är ändå vacker tycker jag..
varm kram

Lasse sa...

En underbar natur rapport Bea ! Ha en fin vecka !

Charlotta sa...

Härliga fågelporträtt på fria fåglar. Själv har jag tvingats mutat fåglarna med solrosfrön ända in i maj, för att få se dem och inte bara höra. ;)

Nette Cecilia sa...

Ja nog är det härligt med fågellivet nu ,fina bilder du fick ,kram Nette

Hilda R.B sa...

Herlig å sitte ute en tidlig morgen. Det er et helt orkester her også, våkner av fuglene hver dag.
Nydelig beskrivelse av stunden og flotte bilder. Jeg tror også jeg har en jernspurv i hagen, men har ikke noe godt bilde av den ennå. Den er så rask sjø...
Ønsker deg en koselig uke med masse sol!
Hilda

Lindsjö taxar sa...

Järnsparv har jag aldrig hört om...den finns nog inte hos oss, ska kolla. Jo du våren kommer fort nu. såg att mina rabarber är stora nog till att göra första pajen...

Torunn sa...

Mange flotte fugler du har fanget på minnebrikken her ;-) Fine naturbilder. Ha en fin mandag.

Fjällripan sa...

Vilken härlig morgon! Vackra bilder fick du också :)

Mimmi sa...

Vilken underbar morgon stund du fick .. här stämmer ordspråket guld i morgonstund in till 100 procent :)
och så fina bilder du fick under promenaden :)
kram