onsdag 30 maj 2012

Omsorg

Tänk om inte omsorgen  existerade i fågelvärlden, vem skulle då ta hand om de små liven? Nu är det full fart för många bevingade vänner med att skaffa mycket föda till de små  ungarna som skall bli  stora, starka och livskraftiga fåglar med tiden. Det är verklig omsorg!

 Stare



Vem har inte sett när ngn obehörig närmar sig lilla redet där några små ägg ligger för att snart kläckas och plötsligt överraskas den ruvande fågeln av ett mindre eller större hot i den trygga tillvaron. Fågeln ger varningsläten och snart är några stycken där för att bidraga med ett försvar och skrämma iväg inkräktaren. Omsorg om varandra!



Denna Gulsparv stötte jag på och fick dra mig bort för att inte inte störa och oron syns tydligt på hjässan. Boet låg antagligen i ett stenröse intill den plats jag ofta betraktar fåglar. Omsorg för att inte oroa i onödan.

Nu är det så mycket som man borde, bör, måste och tänkte göra, att bloggtiden blir lidande, men det kommer säkert regniga dagar.

Må gott!

11 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Ja vilken omsorg och en sådan fart det är på matandet dom ha de små liven!
Underbara bilder!
Kram!

i stora drag sa...

De är så fina stararna men jag har minsann inte sett sådana så väldigt många gånger.
Ja, det är en riktig "brådis-tid" nu och mycket man vill hinna med!
Gulsparven var säkert glad att du visade hänsyn.
Fina bilder!
Ha det gott! Kram Pia

Nette Cecilia sa...

Tänk om vi människor vore likadana ,när det gäller andra ,fina bilder på dom små livenm ,kram Nette

karitaeskills sa...

Fåglarna är så fina, vad skulle en trädgård vara utan dom?
Och det är så härligt att höra de små fågelungarnas pip genom fågelholken då dom får mat.
/karita

karitaeskills sa...

Fåglarna är så fina, vad skulle en trädgård vara utan dom?
Och det är så härligt att höra de små fågelungarnas pip genom fågelholken då dom får mat.
/karita

Fjällripan sa...

Så fina bilder, koltrasten ser så härlig ut med näbben full med mat. Det är en intensiv tid för småfåglarna nu :)

Åsa! sa...

Tänk vilket strävsamt liv det är att vara fågel!

Karin sa...

Hej Bea!
När jag surfade runt idag, så hittade jag din fina blogg, med mycket fågelprat och bilder. Jag undrade var du bodde när du skrev om Tobisgrissla och Tordmule, men såg sedan att det var Österbotten.
Jag tycker också mycket om fåglar, och bor i sydligaste Sverige.
Välkommen till min blogg!
Kram Karin

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Ja, de visar verkligen omsorg och så flitiga de är när de samlar mat till de små. Underbara bilder som vanligt.
Ha en fin helg
/Ingemar

Lasse sa...

Hej Bea !
Visst är det så - och vi också i harmoni med naturen. Det är viktigt att lära dagens barn detta tycker jag.
Vid min starholk flyg fågeln precis in. Strax efter kom sparvhöken...cirkulerade runt holken några varv. Satte sig ovanpå..men insåg sedan att det var inte lönt utan drog vidare. Kameran ?...låg förstås inne och när jag kom ut var händelsen borta. Upplevelsen är kvar och nu har jag delat den med dig :)
Trevlig helg !

Mimmi sa...

Det är underbart att få se allt detta .. jag njuter och och njuter när jag ser det . och jag uppskattar att man är frisk nog att kunde få komma ut och få uppleva allt detta i verkligheten
jätte vackra bilder har du lagt upp här igen :) kram
ps .. jag är inte så aktiv på datorn då min kulled i axeln inte är bra efter fallet..den gick isär på 4 ställen .. så det är lite jobbigt att sitta för länge vid datorn då :