söndag 10 juni 2012

Det finns....

... inte alltid ord på det man känner ibland! Igår   när kvällen led mot sitt slut, solen  lyste fortfarande vackert högt över björktopparna och allt verkade rogivande inför natten. Från köksfönstret kan jag beundra  all den ljuva grönskan och en del av fågellivet. Plötsligt händer det som får mig att häpna, ett flertal fåglar flaxar frenetiskt och rätt aggressivt genom björkens gröna lövverk och där klättrar Hacke upp längs den vita björkstammen, hårt attackerad av fågelsvärmen. Den blir anfallen från alla håll och ändå tar den sig fram steg för steg till det för mig osynliga målet.

Snabbt ut för att spana in vad som sker, Hacke verkar helt oberörd av min närvaro och ger sig inte förrän plundringen var ett faktum. Det här är inte det som man förväntar sig att uppleva i fågelvärlden, men naturen är sådan och det kan man inget åt!!

Här pågår kampen och lilla Bofinken (tror jag) syns i högra hörnet.

Hacke duckar undan och håller envist fast i  trädet.

Steg för steg upp mot målet och lilla Bofinken sitter oroad över plundrarens framfart uppe till vänster.

Nu är skrovmålet nära!

Ännu hårdare attacker från alla håll, uppe i bild syns Bofinken.

Nu då, första inspektionen.

Aj, aj, blundar för att klara ögat!

Tar väl en liten omväg för att var lite skyddad och dyker ner i lilla boet med sin långa näbb.

Lite marig blick - faktiskt!

Slutligen fick Hacke kalasa på allt innehåll!!


Ha det gott!


10 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Uff, ja slik er det. Den er nok en rovfugl.
Du har fått en flott serie av naturens verden. Godt jobbet!
Ønsker deg en fin uke med spennende opplevelser.
Hilda

totto sa...

Ibland sker draman precis utanför dörren, kul att du kunde fånga hela händelseförloppet

Nette Cecilia sa...

Min mamma berättade igår om samma sak med hackspetten grymt ,var ordet.Fina bilder fick du .Här är det minken som förstör allt på vår holme .Kram nette

Viola sa...

Jeg visste ikke at hakkespetter plyndrer småfuglereir.. var det egga den tok for seg?

Du har fått dokumentert det veldig flott ihvertfall! Fine farger på hakkespetten, men huff da.. men den må jo ha mat den også.. men ikke om jeg visste..

Ønsker deg en flott uke og klem fra meg! :)

Karin Fransson sa...

Vacker fågel och skickligt fångat drama.

Tiger sa...

Naturen är grym, men vilken tur du hade som kunde fånga det hela.

Sommarhälsningar
Elisabet

Lindsjö taxar sa...

Naturn är grym ibland, superfint dokumenterat.
Det är kanske så det hänt hos mig. Flugsnapparboet på utmed vägen jag hade på bild är tomt nu. Det var ägg men de är borta och jag har en större hackspett i trädgården. han brukar dock äta frö från fågelbordet då jag har kvar sådant.

Teuvo Vehkalahti sa...

Teuvo Kuvat- Teuvo Images Finland visited this blog. Come and visit my blog . You should also tell your friends to my blog Teuvo Vehkalahti Finland

Fjällripan sa...

Visste inte att hackspetten var en äggplundrare...Fint fångat :)

Mimmi sa...

Ja där ser man .. inte lätt i naturens värld .. men alla måste ju försöka att leva .. men djuren de gör det för att äta och överleva .. vi gör det tyvärr för nöjes skull
kram :)