fredag 1 juni 2012

Inpå knuten

Ibland önskar man sig längre bort för att upptäcka både stora och små rariteterna i fågelvärlden, men varken tid eller möjlighet ger den lilla guldkanten av fågelstudier. Får lov att hålla till godo med min omgivning som dock bjuder på trevliga överraskningar då och då.

Trots att jag flera gånger (ibland per dag) traskat förbi den gamla björken här hemmavid, blev jag ändå upplyst om att Hacke har sitt rede i den! Vilken trevlig upptäckt! Det blev lite spänning inpå knuten!


 Bohålet uppe till vänster och näbben full med mat.

 In med frukosten och ett "summerljud" utbryter  från de små ungarna där inne.

Här tillreds lilla matbiten

I samma veva som jag fotar Hacke  med den stora munsbiten till sina ungar, hör jag Kungsfågeln i granen intill. Men... det var ju trevligt! Bråttom som vanligt och i näbben lite mat till sina ungar.




Ett försvar i trast-världen bryter ut och ett väldigt tjatter, jag trampar tydligen omkring på deras bosättningsområde och maten blir hängande i näbben så länge den tvåbenta står med  kameran och fokuserar åt alla håll.



Högvakten i trast-världen.


Det kan faktiskt bli riktigt spännande t o m inpå knuten!

Trevligt veckoslut!

13 kommentarer:

Tristan sa...

Flotte fuglebilder i naturlige omgivelser.

Viola sa...

Herlige skjønne bilder du har fått av hakkepetten og de andre fuglene, trosten er kjempefin! :) Og så artig å se hakkespetten i treet der den har sitt bo! :)

Ønsker deg en god helg, med klem fra meg! :)

Åsa! sa...

Visst kan det bli spännande även hemmavid, nu är det full fart i fågelvärlden.

Björktrastarnas ungar är nästan större än föräldrarna, och ändå springer de där feta ungarna efter sina föräldrar och gapar efter mat :)

Lindsjö taxar sa...

Vilka härliga fågelbilder!! Jag har en del bon i trädgården som jag väntar på att få se ungar.

Nette Cecilia sa...

En hel buffé av fågelmat blev det på bild ,vackert ,Nette

Hannu sa...

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet...det har jag fått lära mig under åren och fågelarterna dyker upp så småningom i hemknutarna. Givetvis finns vissa arter på sina "egna" ställen, men låt inte kör kilometrarna förbruka din dyrbara tid, det slutar oftast i negativa resultat gentemot förhoppningarna.

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder på vardagsdramatik runt husknuten. Jag håller med Hannu i vart ända ord. Det finns så mycket hemma i markerna där man bor, det gäller bara att vara lite "på hugget" när man är ute.
Tack så jätte mycket för denna hemma rapport från dig.
Ha en fin kväll
/Ingemar

Helma sa...

Great then you not only have photographed Spotted Woodpecker, but also eht Goldcrest. Great for that little bird is usually outsmarted us :-) Greetings, Helma

Anna Jonsson sa...

det här med hackspettens bo värmer mig gott<3 för jag har ju nu i dagarna även jag upptäckt ett "hacke-bo" med hungriga ungar i å så fort "mattanten" kommer med mat så blir det räjält liv i luckan där inne i hålet<3 ja det är så mysigt att få uppleva dessa ögonblick tycker jag<3
varm kram till dig bea<3

Laila sa...

Liker det første og det nederste bilde godt.Spennende tider om dagen med fugler som er ivrig opptatt med å mate ungene.

S-A Sandberg sa...

Fantastiskt fina fågelbilder. Sådan tur att du hittade boplatsen.
Ha det fortsatt gott!
/SA

naturbilden sa...

Trevlig bildsvit!

:) Lasse

Stefan Pettersson/KK sa...

Du har mycket fåglar kring dig...kul å hänga med!!
Ha en fin helg!

Steffe